Bybrua: Pause i pelingen

Vi er nå ferdige med grunnarbeidet for fem av seks fundamenter til Bybrua, og med mindre det dukker opp noe helt uforutsett, skal vi ikke pele mer før sommeren 2024. Mange blir nok lykkelige over å få en pause fra dunkelyden.

  • Vestfoldbanen
  • Viken
  • Vestfold og Telemark
  • Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen
  • Prosjektnyheter
  • Utbyggingsprosjekt

Publisert: 20. oktober 2023 klokken 11:47

Illustrasjon, områder merket med tall

Illustrasjonen er basert på et dronefoto tatt av Lars Petter Rypdal, tatt 29.09.2023. Bane NOR

Område merket med 1: Landkaret (overgang mellom bru og land) til brua og akse (brusøyle) nummer 2.

Akse 3 skal bygges der togtrafikken går i dag, og kan altså ikke bygges før togtrafikken flyttes til de nye sporene nærmest elva.

Område merket med 2: Akse 4 og 5.

Område merket med 3: Akse 6.

Langt ned

I grunnarbeidet for landkaret er det banket ned 10 metallrør, og de måtte 67 meter ned for å finne solide morenemasser. På akse to måtte rørene bankes ned 90 meter for å komme ned til fjell.

Bilde av anleggsområdet mellom stasjonen og Drammens Tidende.

I forgrunnen sees en av pelene til landkaret, bak gravemaskinen ser man de fire stålrørspelene som skal bære akse 2. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

Det er fire peler i hver av aksene, unntatt for akse nummer 6: Her er det hele syv stykker.

– Det er satt flere peler i akse 6 fordi fundamentet er større enn i de andre aksene, og blir et trappeamfi fra plattformen til jernbanekaia. Akse 6 får også to trapper fra brua og ned til jernbanekaia. Det er også over dette fundamentet at delen brua som støpes over jernbanen blir sammenkoblet med brudelen som støpes over elva, forteller Thomas Aas, som er byggeleder for Bybrua i Bane NOR.

Mann i vernetøy foran stillaser

-De fine stål-aksene 4,5 og 6 er fullstendig dekket av stillaser fordi det nå jobbes med underlaget til bruplata, forteller Thomas Aas, som er byggeleder for Bybrua i Bane NOR. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR.

I landkaret er det betongsøyler (som blir skjult av teknisk bygg), mens det er stålsøyler på de neste fem fundamentene utover. Mellom søylene monteres reisverk som selve bruplata skal støpes på. Oppå der igjen legges asfalt og belegningsstein.

Bilde av toppen av stillasene.

Fra toppen av stillasene ser man så vidt toppen av en stålakse. Snart blir den også dekket av forskalingselementer for den forestående støpningen av bruplata. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

Status oktober 2023

–Nå graver vi fram pelene til landkaret og akse to og fyller stålrørene med betong. Dette blir solide betongsøyler. Vi har montert stålsøyler på 3 av 5 fundamenter, søylen til akse 2 er ferdigmontert og klar til å løftes inn når fundamentet er ferdig støpt. Fra akse 4- 6 bygger vi nå underlaget for bruplata som skal gå over de fire ytterste sporene. Bruplata begynner vi på i november, sier Aas.

Bilde av en stålkonstruksjon.

KLAR TIL BRUK: De lekre stålsøylene kommer fra Polen som byggesett med tre deler. Søylen til akse 2 er ferdig montert og står og venter på tur - rett utenfor vinduene til Drammens Tidende. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR.


Publisert: 20. oktober 2023 klokken 11:47