Komplisert tunnelprosjekt trekker spesialister til Norge

Da vi bygde ut bane, vei og kraft for første gang, ble vi kjent med det vi kalte slusker og rallare - arbeidere ute på anlegg. Nå er titlene nye, språk og reisevei annerledes, for det trengs stadig flere fagfolk når vi fornyer jernbanen. Giada fra Sicilia er en av dem.

  • Vestfoldbanen
  • Viken
  • Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen
  • Prosjektnyheter
  • Utbyggingsprosjekt

Publisert: 10. september 2021 klokken 10:38

Oppdatert: 6. mars 2023 klokken 13:13

Bilde av kvinne i vernetøy

Giada Nikita Toscano (30) stortrives med å være en spesialist vi har behov for når vi bygger ny jernbane - og kom til Drammen for å bidra på Vestfoldbanen, etter å ha fullført sin del av arbeidet ved Follobanen. Foto: privat Privat

Vi i Bane NOR setter stor pris på fagarbeiderne som velger å bo i perioder borte fra familie og hjemsted, for å bygge en trygg, sikker og robust jernbane - slik tidligere tiders rallare eller slusker gjorde i sin tid. Takket være dem når vi målet om en jernbane med god kapasitet, punktlighet og fremtidens mest miljøvennlige transportmåte.

Spesialkompetanse

I dag jobber det en betydelig mengde mennesker fra inn- og utland med å bygge ut jernbanenettet. Noen er ansatt hos byggherre, andre hos entreprenør eller underleverandører. Flere er spesialister med en helt spesiell erfaring og kompetanse, og kommer langveisfra for å jobbe her. Nikita Giada Toscano (30), som er en av dem. Hun kom til Norge som en av spesialistene vi hadde behov for da Bane NOR bygde Follobanen. Hun er klar for tunnelprosjekter, enten de går gjennom berg og fjell, eller skal bygges i løsmasser.

Trives

Nå jobber hun med utbyggingen av Vestfoldbanen, og forteller at hun trives godt med både de hun blir kjent med på og utenfor jobb.

– Nordmenn er slett ikke kalde, men inkluderende og varme slik jeg opplever de jeg har blitt kjent med, sier Giada.

Når Giada forteller om sin vei til Norge, avslutter hun gjerne med et latinsk sitat: «Per aspera ad astra, semper». Det er blitt hennes mantra, som hun oversetter til «en tøff vei leder mot stjernene». I hennes tilfelle: en karriere på anlegg her i landet.

Spesialist på jetpeling

Hun er utdannet bygningsingeniør, og jobber nå som kvalitetsspesialist innen jetpeling. Dette er en viktig metode som benyttes når Veidekke bygger løsmassetunnel i Drammen.

– Jeg ble utdannet bygningsingeniør ved Universitetet i Catania på Sicilia i Italia – og jeg besto eksamen med glans, smiler Giada ubeskjedent.

Derfor bestemte hun seg for å satse videre, og dro til Roma for å ta en mastergrad innen anlegg, olje og gass. Og det var da Giada Nikita studerte i den italienske hovedstaden at anledningen bød seg. Hun fikk tilbud om jobb innen sitt fag, et sted langt mot nord der det var behov for en språkmektig spesialist.

Språkmektig

Giada er glad i å lære seg nye språk, og snakket både engelsk og spansk flytende. Da hun fikk mulighet til en jobb i Norge, grep hun den uten lang betenkningstid. Det lokket å kunne bidra i byggingen av Follobanen.

Da arbeidslaget hennes i fjellet så dagslyset og feiret gjennomslag, bød en ny sjanse seg – i Drammen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Bilde av en gruppe mennesker på anleggsplass

– Jobben min er midt mellom kontoret og anleggsplassen, oppmerksomheten min må være på topp begge steder. Enhver liten variasjon i parameterne vi jobber etter kan få store konsekvenser – og påvirke riktig utførelse av arbeidet, forklarer Nikita. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR

30-åringen er nå en av de utenlandske spesialistene som bygger en løsmassetunnel på 275 meter, som blir en del av Drammenstunnelen. Arbeidet hun er med på nå, vil i 2025 gi Vestfoldbanen 10 km nytt dobbeltspor, og mulighet til fire tog i timen hver vei mellom Oslo og Tønsberg.

– Per aspera ad astra, semper. Det vi bygger mener jeg beskriver akkurat det. «En tøff vei leder mot stjernene», for det kommer til å bli en vakker betongtunnel til slutt. Den bygger vi gjennom søle, gjørme og grus, smiler Giada. 

Med det røper hun også at hun har nådd et høyere nivå i å lære seg norsk.

Fra hardt berg til grus og stein

Arbeidsinnvandreren forlot hjemlandet, familie og venner på Sicilia for å realisere karrieredrømmen. Det angrer hun ikke på. Giada legger ikke skjul på at hun stortrives på jobb på Bane NORs anlegg her i Drammen, og før det på jobb for en fjelltunnel langs Follobanen. Kontoret hennes ligger nær «søla» på byggeplassen, ikke langt fra området der både Sørlandsbanen og Vestfoldbanen glir inn til Drammen stasjon.

Hun kom til Norge for å bygge tunnel i hardt fjell, nå er det løsere masser som er tema.

Fra fjell til løsmasser

– På Follobanen var jeg med på gjennomslag og jobbet med berg og fjellkvaliteter. Her i Drammen er det løse masser vi stabiliserer og støper i, før tunnelen kan bygges, forklarer Giada.

Når vi møter henne på byggeplassen, er det som en av nøkkelpersonene fra den italienske underentreprenøren til Veidekke, Icop. Selskapet bidrar med verdifull kunnskap og erfaring som ikke finnes i Norge fra før.

Giada Nikita Toscanos er stadig er å se på anlegget med penn og papir og et blikk på de ulike oppgavene kollegene utfører.

– Jobben min er midt mellom kontoret og anleggsplassen, oppmerksomheten min må være på topp begge steder. Enhver liten variasjon i parameterne vi jobber etter kan få store konsekvenser – og påvirke riktig utførelse av arbeidet. Jeg er kvalitetskontroller, og skal sjekke at alt vi utfører er i tråd med kontrakten vi har inngått for hva vi skal levere til Veidekke, sier Toscano.

Med katapult til ny virkelighet

Å studere i Roma ble en stor overgang for Giada.

– Jeg kommer fra Millitello, som de fleste ikke har hørt om her. Det er en landsby med kun 6.000 innbyggere og den ligger på Sicilia, i Val di Catania. Til gjengjeld har byen vår hele 33 kirker, humrer Giada.

Militello ligger en times kjøretur fra nasjonalparken rundt det vulkanske fjellet Etna. I Roma fullførte landsbyjenta også en mastergrad i ledelse.

Kvinne ved vulkan.

Giada trekker fram den frodige grønne naturen, og vår nærhet til den, som en viktig positiv del ved livet i Norge. Det står i kontrast til livet og forholdet til naturen i Italia. Her er hun fotografert ved det vulkanen Etna, og det populære punktet Valle del Bove Privat

En dag i 2018 fortalte veilederen hennes om en spennende jobbmulighet i utlandet. Det vise seg å vær Acciona Ghella Joint Venture, som da bygde en del av Follobanen i Norge. De trengte en ingeniør som kunne både spansk og italiensk, og i tillegg var god i engelsk. Her hadde Giada gode forutsetninger.

– Jeg tenkte på det som en flott mulighet til å få praktisere det praktiske nivået på den akademiske kunnskapen min. Jeg aksepterte tilbudet uten andre tanker enn det, smiler Giada.

En uke etter at hun ble spurt, pakket hun sakene sine, og satte kursen mot Norge.

– Det var som å komme med en katapult til en helt annen virkelighet, med minus 20 grader, innlosjert på en brakke midt inne i en skog på Aasland, sier Giada.

Hun setter stor pris på muligheten til å få ny kunnskap mens hun er her, samtidig som hun får praktisert alt hun kan.

– Jeg fikk også sjansen til å ta bestemte kurs for eksperter innen utførelse av betongkonstruksjoner. Så bestemte jeg meg for å lære norsk, og det kan jeg love deg er vanskelig for italienere, forteller Giada. 

Det er ingen tvil om at 30-åringen har et godt øre for ulike språk. Gjennom intervjuet kan vi sakte men sikkert gli over i norsk.

Borer dypt, rager høyt

Håret flagrer under den hvite hjelmen, mens et våkent blikk saumfarer byggeplassen under store vernebriller. Søla spruter opp mot vernestøvlene der hun strener mot en stor jetpelerigg. Akkurat nå rager over 15 av dem i været, som antenner over støygjerdet når du ser dem som passasjer når Vestfoldbanen passerer. Boreriggene snor seg flere titalls meter ned i grunnen.

– Vi spyler vann her, mens vi sprøyter sementblanding ned, forklarer Toscano.

Resultatet av spyling, sementinjeksjoner og boring blir betongkjerner på 2 meters diameter, tett i tett.

Kollegene hennes som styrer riggen, har ulike oppgaver tilknyttet arbeidet som pågår for å forsterke grunnen. Fra før av er spuntvegger slått ned i grunnen. Slik har de gitt stive vegger på hver side av det som skal bli en løsmassetunnel eller betongtunnel, også kalt «cut and cover»-tunnel. Denne tunnelen skal kobles på fjelltunnelen som bygges gjennom Strømsåsen – og bli Drammenstunnelen. Her vil det nye dobbeltsporet gå videre mot vestfoldbyene.

Et nytt hjem i Norge

Det som kunne blitt en trist tilværelse i et kaldt land, snudde seg fort til noe bra, mener Giada. Hun fikk nye venner, følte seg hjemme, og steg i gradene i selskapet.

– Livet mitt i Norge ble faktisk så vakkert og fint som jeg bare kunne drømt om, sier Giada.

Kvinne på fjelltopp

Giada har lært seg å sette pris på den norske fjellheimen. Privat

Etter to og et halvt år med mye flytting mellom ulike prosjekter har hun slått seg til ro i en leilighet nær Aker Brygge – og arbeid for Icop. Italienske kolleger møter Giada med smil og latter når hun kommer på anleggsplassen. Og kulda har så langt ikke vært en utfordring.

– Høydepunktet mitt det siste året var å reise på vinterferie til Alta. Målet var å se nordlyset. Det uteble, men til gjengjeld fikk jeg kjøre reinsdyrslede, fartsfylt og moro. Det var eksotisk å besøke samene i lavvoen sin, forteller Giada.

Trist fuglekvitter og gjensynsglede

Et annet høydepunkt gjør henne blank i øynene…det ble turen hjem til Sicilia, der hun endelig fikk smake scacciata, sicilianske cannoli fylt med fersk ricotta og karamellisert appelsinskall.

– Det var godt å møte foreldrene mine igjen fysisk, og heldigvis kunne jeg komme raskt i jobb igjen her etterpå tross koronarestriksjonene på den tiden her i Drammen, sier Giada med glimt i øyet – for etter påske var det virkelig en fordel med fast bostedsadresse i Oslo og Norge.

Hun sto klar til lå ta imot kolleger fra karantene, og få alle Icops borerigger i gang igjen. Men kollegene, de andre italienske spesialistene, uteble.

– I påsken har vi jo den stille uken, men å komme hjem hit til Norge og ønske å komme i gang igjen å jobbe ble trist. Fuglesang på anlegget var ingen god opplevelse, jeg savnet alle kollegene mine og ønsket bare å komme i gang igjen. Det ble stor gjensynsglede og alle var klare for å få framdriften opp igjen, sier Giada.

– Hvor går veien din videre når dere blir ferdige med jetpelingen her i Drammen?

– Per aspera ad astra, semper, svarer Giada.

Hun kan ikke si akkurat nå hva neste prosjekt blir, eller hvor i Norge jeg skal trå til.

– Men jeg er helt sikker på at også neste jobb vil dreie seg om å skape noe som er viktig for samfunnet - enten det skal skje gjennom hardt fjell eller i løsmasser, humrer Giada.

 


Publisert: 10. september 2021 klokken 10:38

Oppdatert: 6. mars 2023 klokken 13:13