Med blindsoner, refleks og hilsing på timeplanen

Barn i Drammen har de siste ukene fått en annerledes, men svært viktig skoletime utendørs. Først ved Danvik skole, siden på Gulskogen skole. Folk som til daglig bygger tunnel, og sjåførene de deler skolevei med har vært på besøk med viktig budskap.

  • Vestfoldbanen
  • Viken
  • Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen
  • Prosjektnyheter
  • Utbyggingsprosjekt

Publisert: 30. oktober 2020 klokken 13:46

Oppdatert: 28. februar 2023 klokken 15:36

Bilde av lastebil, mennesker i vernetøy og barn.

Første skole som fikk besøk av en anleggsbil og et team av tunnelarbeidere fra Bane NOR, var Danvik skole. Foto: Tormod Ugelstad, Bane NOR

Når vi bygger nytt dobbeltspor mellom Drammen og Kobbervikdalen, inviterer vi oss til skoler i Drammen, sammen med entreprenørenes sjåfører og tunge anleggsmaskiner.

Slik kan vi i Bane NOR formidle trafikksikkerhetsbudskap til skolene som blir berørt av anleggstrafikken den store jernbaneutbyggingen medfører.

Godt skodd, med hjelmer og verneklær for en dag med tunnelbygging, møter vi barna på Gulskogen. De er blant de myke trafikantene ved veiene våre entreprenører frakter stein fra tunnelen på. Tidligere har barna ved Danvik skole fått sin dose lastebil, refleks og blindsonekunnskap.

Sol, søle og lastebiler

Stemningen er god, for elevene setter tydelig pris på en tur ut i sola, etter flere regnværsdager. De smale togene av klassetrinn snirkler seg i et godt opptråkket spor, fra skolen og ut på en nabotomt. Barnetoget stanser opp ved plassen der en gravemaskin og to lastebiler er oppstilt. Innbydende sølepytter får litt ekstra liv, for noen spretne barneben kan ikke dy seg fra et ekstra lite gledesplask.

Straks læreren leder dem til området utenfor sperrebåndene, blir det ro i rekkene og våkne blikk som møter oss. Sjåfører, Bane NORs nabokontakter og andre fagfolk er klare for å dele viktig kunnskap. Dagens viktigste kunnskap, tør vi påstå.

I takt med korona?

Nabokontaktene Randi Rismyhr og Ellen Quist Hennum forteller at lastebilene skal dele vei med skolebarna i flere år, derfor er trafikksikkerhetsrådene de nå får ekstra viktige å følge.

– Hvor mange år skal dere egentlig bygge, er dere ferdige med å bygge når koronaen er ferdig? Spør en elev.

– Det vi vet er at vi skal holde på i over fire år, til 2025, svarer nabokontakten med et smil.

– Hvor mye veier bilen din, roper en stemme til lastebilsjåfør Kai Petter.

– Den veier 21 tonn, nå som den ikke har noe på lasteplanet, svarer han, og legger til at med stein blir det over 50 tonn.

– Det er 21 000 kilo, sier læreren, og tenker høyt at en matteoppgave blir å regne om dette tallet til antall flodhester (som veier 3 tonn).

Blindsoner og kjente biler

Lastebilene nikket de gjenkjennende til, også gravemaskinen. Slike har de sett langs skoleveien.

– Vet dere hva en blindsone er for no’? spør Randi Rismyhr.

Luekledde hoder retter blikket mot henne, jakkeermer i alle regnbuens farger strekkes mot den blå himmelen.

En jente forklarer hva en blindsone er, for det har læreren akkurat vist dem på en film.

Litt bortenfor, får Ellen Quist Hennum, en annen viktig påminnelse.

– Det er viktig å ikke tulle med sjåføren, og gå fram og tilbake i stedet for rett over veien, forklarer en jente.

– Pappaen min venter alltid til de har kjørt, sier en annen.

Alltid refleks!

På plassen har hver anleggsbil fått sin blindsone markert med sperrebånd, og figurer av skolebarn med refleksvester er strategisk plassert for å vise hvor sjåføren ser deg – og hvor du blir farlig usynlig for ham. 

– Men har du ikke en sånn svart boks som filmer alt rundt bilen din? Spør en gutt.

– Jeg har et kamera, men det kan jeg ikke sitte å se på når jeg kjører, og det ser kun framover, forklarer sjåføren Alexander, og legger til at det er ekstra viktig at barna også bruker refleks.

– Dere ser at vi har reflekser på oss her i dag, sier nabokontakt Ellen.

Hun forklarer at det er fordi anleggsfolket jobber nær store maskiner og biler både morgen, ettermiddag og kveld – og kan i likhet med barna langs veien bli for lite synlige om det ikke er godt med refleks på klærne.

De besøkende er godt fornøyd med at barna lover å bruke refleks, for da kommer alle reflekskragene som er gitt til skolen til viktig nytte.

Strekk armen og hils!

Nabokontakt Randi skritter vekk fra lastebilen, helt til hun får øyekontakt med Kai Petter bak rattet i lastebilen.

– Nå vinker jeg til Kai Petter, og ser dere at han vinker tilbake? Det betyr at han har sett meg.

Barna er ikke vonde å be om å hilse på Kai Petter, Alexander og Harald, som vinker tilbake fra hvert sitt førerhus.

Morgendagens pendlere

Ved besøket står trafikksikkerhet i fokus, formidlet i tråd med dagens korona-regler. Flere har lyst til å klatre inn til sjåførene, men forstår at det ikke går på grunn av smitterisiko.

Lastebilene må til for å øke kapasiteten på Vestfoldbanen. Det kommer i bakgrunnen denne dagen. Men etter 2025 kan det være nettopp disse ungene som setter pris på muligheten fire tog i timen mellom Oslo og Tønsberg gir, med bedre punktlighet og plass til flere passasjerer.

 

Se filmene om skolevei og blindsoner fra Norges Lastebileier-Forbund (NLF):

På sykkelen, ved vegkryss og på skolevei(åpnes i ny fane)

Gående i snøen, med øynene på mobiltelefonen(åpnes i ny fane)

6 gode råd - til skolebarn(åpnes i ny fane)

Blindsoneproblematikken gjelder for all trafikk, men ikke minst i forhold til tyngre kjøretøy (lastebiler, anleggsmaskiner, busser). 

Skolebesøk

Vi har invitert oss til de ulike skolene i områdene der vi bygger. Målet er at elevene skal lære mer om hva det betyr å ha anlegg i nærheten av skolevei og nabolag. Ved disse besøkene vil selskapet som bygger for oss komme med en stor anleggsmaskin, og demonstrere blindsonene til sjåføren.

Det er viktig at elevene forstår hvor viktig det er å bli sett og være synlig i trafikken.

De får kunnskap om hvor blindsonene er på anleggsmaskinen og hvordan du sørger for at sjåføren ser deg. Disse arrangementene øker den forståelsen hos barna og ungdommene. 


Publisert: 30. oktober 2020 klokken 13:46

Oppdatert: 28. februar 2023 klokken 15:36