Bane NOR Forbedrer Trønderbanen

Trønderbanen står foran betydelige forbedringer med 20 prosjekter mellom Støren og Steinkjer. Prosjektene vil ikke bare øke frekvensen på togavganger og transport av gods, men også minimere miljøpåvirkningen og ulemper for lokalsamfunnet.

  • Kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen

Publisert: 8. oktober 2025 klokken 09:41

Kart som viser utbyggingsprosjekter på jernbanen i Trøndelag.
Kart som viser utbyggingsprosjekter på jernbanen i Trøndelag. Foto: Bane NOR

Trønderbanen er en enkeltsporet jernbane, og det er begrenset antall plasser hvor tog kan møtes. Dette legger store begrensninger på hvor mange tog som kan kjøre på jernbanen i Trøndelag. Ved å gjennomføre til sammen 20 prosjekter mellom Støren og Steinkjer øker man antall plasser hvor tog kan møtes. Dette betyr at frekvensen på avgangene kan økes, og flere kan reise med tog. Det betyr også at mer gods kan transporteres på jernbanen.

Kryssingsspor, stasjonsutvikling og teknisk forbedring

Flere steder skal det bygges kryssingsspor, som er et sted på en enkeltsporet jernbanelinje der to parallelle spor gjør det mulig for tog som kjører i motsatt retning å passere hverandre. Etablering av kryssingsspor reduserer ventetiden, og øker kapasiteten på Trønderbanen.

Samtidig skal flere av stasjonene på Trønderbanen oppgraderes med nye tekniske løsninger, nye plattformer, sikker kryssing av spor for togpassasjerer og universelt utformede adkomster med fokus på trafikksikkerhet. Bane NOR legger til rette for at så mange som mulig skal kunne reise med tog så ofte som mulig.

De tekniske oppgraderingene på stasjonene er blant annet noe som kalles samtidig innkjør. Dette gjøre det mulig for to tog å møtes uten at et av togene skal vente på at det andre passerer.

Mindre inngrep – stor gevinst

Ved å bygge 20 prosjekter der det er behov, gir dette mindre ulemper for grunneiere, naboer og reisende. Samtidig unngås store omfattende naturinngrep og beslag av verdifull dyrket mark. Til sist, men ikke minst, vi sparer miljøet for unødvendig utslipp og belastning. Karbonavtrykket til disse prosjektene samlet blir mye mindre enn en større utbygging av et dobbeltspor eller en lang tunnel.

Prosjektet er en del av en større satsing på jernbanen i Trøndelag. Bane NOR har flere prosjekter i Trøndelag og til sammen skal det gi et bedre tilbud til reisende med jernbanen og knytte Trøndelag tettere sammen.

Det har de siste årene pågått arbeid for å elektrifisere jernbanen i Trøndelag. Dette prosjektet omtales som Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen. Fra og med mai 2025 starter SPOT, det største vedlikeholdsarbeidet Bane NOR har gjort på mange år på Trønderbanen. Når både sviller og skinner på nesten hele strekningen mellom Trondheim og Steinkjer byttes ut, vil arbeidet som er beregnet å ta tre år gi en vesentlig økt driftsstabilitet.


Publisert: 8. oktober 2025 klokken 09:41