Lenge planlagt åpning
- Det er en fantastisk følelse å stå her på stasjonen og se at alle sporene er tatt i bruk, sier prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR.
Etter en intensiv arbeidsperiode uten togtrafikk i november-desember, kunne Arna stasjon åpne som planlagt den 11. desember. Dette markerer slutten på en omfattende ombygging og modernisering av stasjonen.
Ombyggingen av stasjonen har foregått i to perioder, før og etter åpningen av nye Ulriken tunnel.
6 minutter med film fra 8 år med bygging i Arna og Ulriken(åpnes i ny fane)
Mer fleksibilitet for togtrafikken
Samtidig som det nye sporet åpnet, ble også første delen av den oppgraderte, gamle tunnelen i Ulriken tatt i bruk. De første 1200 meterne av den gamle tunnelen er utvidet, og i denne delen er det bygget spor som går over til nye Ulriken tunnel.
Muligheten for å kjøre tog mellom gammel og ny tunnel, og det nybygde, gjennomgående sporet på stasjonen, vil gjøre togtrafikken i Arna mer fleksibel og effektiv.
Oppgradert og flomsikret
Alle publikumsområdene er nå tilgjengelige for alle brukergrupper via lange, slake og overbygde adkomstveier og -ramper. Stasjonen er også sikret mot flom, ved at vanntunnelen under sporene på stasjonen er utvidet til å kunne ta unna en 200-årsflom.