Alle nyheter
Les de siste nyhetene om vårt arbeid i hele landet.
Søkeresultat
Viser 1 - 11 av 11 treff
-
Historisk dag på Gjøvikbanen
Som et av de første landene i Europa har Norge tatt i bruk nyeste versjon av det digitale signalsystemet ERTMS på Gjøvikbanen mellom Roa og Gjøvik.
-
Når kommer egentlig ERTMS?
Vi gikk i drift med ERTMS på Gjøvikbanen (Roa-Gjøvik) i november. For resten av utrullingen jobber vi bredt og tverrfaglig om veien videre.
-
Usikker framdrift for nytt signalsystem
Til liks med andre europeiske land opplever Noreg ytterlegare utfordringar i utrullinga av digitalt signalsystem. Vi må gjere nye vurderingar av tidsplanar og konsekvensar etter at alle dei tre leverandørane melder om forseinkingar.
-
Planen for digitalt signalsystem på jernbanen er oppdatert
Vi har revidert planen for innføring av det nye digitale signalsystemet ERTMS. Utskiftning av signalanlegget i Oslo flyttes, så vi kan prioritere strekninger der fornyelse haster mer.
-
Fortellingen om jernbanen som måtte bli digital
Norge er i gang med en historisk satsing på jernbanen. Et av landets største digitaliseringsprosjekter tar nå vår gamle jernbane med inn i fremtiden.
-
Sørlandsbanen digitaliseres
Vi fornyer jernbanens signalanlegg over hele landet. Nå gjør vi forberedende arbeider på Sørlandsbanen.
-
Financial Aid Scheme for Rail Vehicle Owners
To facilitate the transition to ERTMS and reduce the economic impact on Rail Vehicle Owners (RVOs), the Norwegian government has introduced a Financial Aid Scheme for the implementation of ERTMS onboard.
-
Nye planer for ERTMS på Gjøvikbanen og Nordlandsbanen
Tidligere i år utsatte Bane NOR åpningen av det nye signalsystemet ERTMS på Nordlandsbanen og Gjøvikbanen. Ny ambisjon er å ta i bruk signalsystemet på Gjøvikbanen i november 2023, og Nordlandsbanen mot slutten av 2024.
-
De første ombygde arbeidstogene har vendt hjem
Vi digitaliserer jernbanen med et nytt digitalt signalsystem. Nå er de første togene oppgradert og tilbake i tjeneste på Nordlandsbanen.
-
Venter med nytt signalsystem på Gjøvikbanen
I november skulle et nytt signalsystem tas i bruk på Gjøvikbanen. Nå utsettes åpningen, av hensyn til de reisende. Dette påvirker ikke dagens togtilbud.
-
ETCS og GSM-R kompatibilitetstester (compability tests)
Fra 1. juli 2021 krever en søknad om kjøretøytypegodkjenning et bevis på samsvar med minst én ESC/RSC-type. ESC/RSC-tester er tilleggstester for ETCS- og GSM-R-systemer, for å verifisere kompatibilitet mellom tog og infrastruktur. Information in English underneath.