Årsrapporten 2024: På sporet mot en punktlig jernbane
Året 2024 har vært preget av opp- og nedturer på jernbanen. – Det kreves en prioritering over flere år før vi begynner å se resultater på infrastrukturen med bedret punktlighet og driftsstabilitet, sier Jon-Erik Lunøe, konstituert konsernsjef i Bane NOR.
Publisert: 2. mai 2025 klokken 15:27

Jon-Erik Lunøe, konstituert konsernsjef i Bane NOR. Foto: Aksel Jermstad, Bane NOR
En historisk opptur for norsk jernbane i 2024 var hundreårsjubileet for Raumabanen, som ble gjennomført i september sammen med Jernbanedirektoratet og SJ.
– Det er inspirerende å se disse gamle jernbanestrekningene med flotte bruer og raffinerte tuneller bygd med håndkraft, og ikke minst den lokale stoltheten jubileet viste. Raumabanen hadde en punktlighet på 94,5 prosent i 2024 for langdistansetog, sier Jon-Erik Lunøe, konstituert konsernsjef i Bane NOR.
Raumabanen feiret 100 år
En av verdens vakreste jernbanestrekninger fyller 100 år. Bane NOR og Jernbanedirektoratet inviterte til folkefest fredag 20. september.

Dobbeltspor Arna-Bergen ga punktlighet på 99,3 prosent
En annen opptur verdt å merke seg var åpningen av dobbeltsporet mellom Arna og Bergen i strålende solskinn. Dette prosjektet har bidratt til:
- En punktlighet på 99,3 prosent på strekningen
- Gjenåpning av Randklev bru i mai etter solid og rask innsats fra entreprenører og ansatte
- Delåpning av Drammen stasjon i sommer
- Oppstarten av det nye, digitale signalsystemet ERTMS på Gjøvikbanen i november som har gitt gode erfaringer hittil
Vi har ambisjoner for den norske jernbanen, og vi jobber hver dag for å gjøre den bedre.
Jon-Erik Lunøe, konstituert konsernsjef i Bane NOR
Undersøker kritiske hendelser
Det har også vært alvorlige hendelser i 2024, med brann og ras, og avsporingen på Nordlandsbanen i oktober der et liv dessverre gikk tapt. Første juledag stod togtrafikken på grunn av feil i kommunikasjonssystemet.
– Dette er svært beklagelig, og vi gjennomfører nå en intern undersøkelse for å finne ut av hvordan dette kunne skje og hvordan vi kan unngå at det skjer i framtida, sier Lunøe.
Punktligheten i 2024
I Jernbanetalen for 2024 understreket samferdselsministeren viktigheten av en driftsstabil og punktlig jernbane for de reisende og gods.
– Det er jeg selvfølgelig helt enig i. Hele jernbane-sektoren jobber for flest mulig person- og godstog i trafikk og at togene kommer og går når de skal. Det samlede målet for punktlighet for persontog er 90 prosent.
For 2024 ble punktligheten totalt sett på 86,1 prosent.
På enkeltstrekninger som Østfoldbanen var det en punktlighet på over 90 prosent i 2024 etter gjenåpningen av Blixtunnelen, noe som gir større kapasitet og stabilitet på denne banestrekningen.
Sørlandsbanen langdistanse hadde en punktlighet på 60,6 prosent i 2024. Dette skyldes feil hos togselskapene, følgeforsinkelser og infrastrukturen.
Strekningsvise punktlighetstall forteller oss mer om tilstanden og hvor det er utfordringer, og utfyller slik sett det samlede prosenttallet for jernbanenettet.
Ønsker enda flere tog
Antall tog på jernbanen har økt voldsomt de siste årene og det er sterke ønsker om enda flere tog.
– Vi hadde 83 millioner togreiser i 2024, som er 5 millioner mer enn i 2023. Antall tog på skinnene har økt fra 400.000 til 460.000 på to år. Dette er gode nyheter og nødvendig om vi skal nå klimamålene, sier Lunøe.
Samtidig bidrar økt trafikk på jernbanen til at det er utfordrende å nå 90 prosent punktlighet. Med så tett trafikk fører feil på en strekning til problemer på flere strekninger, og også økt behov for vedlikehold.
– Vi har ambisjoner for den norske jernbanen, og vi jobber hver dag for å gjøre den bedre. Sammen med togselskapene ser vi hele tiden på hvordan vi kan innfri ønsker om flere tog på jernbanenettet samtidig som vi leverer en realistisk ruteplan, sier han.
Sammen med en gradvis fornyelse av togparken, ferdigstilte utbyggingsprosjekter og en ruteplan som gir rom for nødvendig vedlikehold, vil økte midler til utvikling av jernbanen gi en mer punktlig jernbane i løpet av NTP-perioden.
– For 2025 fikk vi for første gang mer penger over statsbudsjettet til vedlikehold og fornyelse enn til utbygging av jernbanenettet. Dette er avgjørende for å gjøre jernbanen enda bedre, sier Lunøe.
Publisert: 2. mai 2025 klokken 15:27