Hvert år i desember justeres togtilbudet samtidig over hele Europa. I Norge er det Bane NOR som har ansvaret for å utarbeide ruteplanene.
– I år har togselskapene søkt om hele 610 000 togavganger – et rekordhøyt antall. Det er et enormt puslespill å få alt til å gå opp, sier Carl Christian Hallingby, leder for Årlig kapasitetsfordeling i Bane NOR
På grunn av togtrafikken over landegrensene må nye ruteendringer gjennomføres samtidig over hele Europa. Dette skjer natt til søndag etter den andre lørdagen i desember hvert år. De nye tidene og avgangene for persontog og godstog gjelder fra 14. desember 2025 og fram til 12. desember 2026. Informasjon om konkrete avgangstider finner du på togselskapenes nettsider.
Bedre flyt i togtrafikken
Ruteplanleggerne i Bane NOR har som mål å sikre at 9 av 10 tog skal være i rute. Med nye analyse- og simuleringsverktøy har de laget en plan som gir bedre flyt i trafikken og færre forsinkelser.
– Vi skal lage en ruteplan som utnytter kapasiteten på jernbanen best mulig, samtidig som vi sørger for at forsinkelser kan hentes inn, sier Jan Harald Dammen, direktør for Kapasitetsstyring i Bane NOR. Selv om etterspørselen for å kjøre flere tog øker, er det lite rom for mer trafikk i sporet.
Ulempe for noen reisende
I ruteplanen for 2026 har vi fjernet noen stopp for enkelte tog for at andre tog skal ha mulighet til å være presise. Dette gjelder blant annet Svingen holdeplass på Kongsvingerbanen, som får fire avganger på hverdager, og Steinberg stasjon på Sørlandsbanen mellom Drammen og Hokksund, hvor antall stopp er redusert fra 43 til 30 i døgnet. Disse endringene i ruteplanen skal gi færre forsinkelser på lokaltog, fjerntog og godstog, og et bedre tilbud til flertallet av de reisende.
Les også
Hvorfor gir færre stopp på noen få stasjoner mer punktlige tog?
Nøkkelen til bedre punktlighet ligger først og fremst i langsiktig arbeid, som å bygge dobbeltspor og å ta igjen et stort vedlikeholdsetterslep. Samtidig er det noen grep vi kan gjøre som raskt gir positiv effekt for svært mange reisende.

