Bare to dager etter at stormen Amy herjet og skapte store utfordringer også for jernbanen, lyktes vi med å få den tilbake i drift mandag 6. oktober. Det har vært lange dager preget av krevende forhold, men også av en utrolig stå-på-vilje i norsk jernbanesektor.
Uværets svært kraftige vind og mengdene med regn førte til omfattende skader og strømbrudd. På det meste ble det målt vindkast helt opp til 62,1 meter per sekund(åpnes i ny fane).
Langvarige strømbrudd i Sør-Trøndelag og Nord-Østerdal førte til at forbindelsen mellom datasenteret i Trondheim og resten av landet falt ut i rundt 45 minutter. Dette gjorde at GSM-R og trafikkstøttesystem falt ut på hele jernbanenettet, og togene måtte stanses.
De sterke vindkastene førte også til at trær falt over jernbanesporet og skadet kontaktledningsanlegget. Store nedbørsmengder økte risiko for oversvømmelser, ras og utglidninger, som skader spor og tekniske installasjoner.
Jeg vil rette en stor takk til alle som har bidratt, både egne ansatte, entreprenører, samarbeidspartnere og lokalsamfunn. Sammen har vi vist at når det virkelig gjelder, står vi samlet.
Eivind Bjurstrøm, direktør for strategisk planlegging og driftstjenester, Bane NOR.
Det krevdes en skikkelig opprydding etter Amy:
Kraftanstrengelse i fellesskap
Det som kunne ført til langvarig påvirkning på togtrafikken, ble i stedet en demonstrasjon av hva som er mulig når kompetanse, samhandling og stå-på-vilje kommer sammen.
En rask innsats med aggregater ute i felt bidro til at trafikken kom i gang igjen. Og fra første melding om skade til siste kontaktledning ble reparert, har det vært høy aktivitet og tett koordinering.
– Denne helga er det nok en gang nedlagt en enorm innsats av mannskapene ute i sporet. Vi har hjulpet hverandre på tvers av regioner, og jeg kan ikke få fullrost den jobben som blir gjort når værforholdene setter oss på prøve, sier Bjurstrøm.
– Mer robust
Det at vær og vind setter oss på prøve, viser også verdien av det systematiske vedlikeholdsarbeidet som pågår for å sikre jernbanen over tid.
I 2023 ble store deler av Østlandet og Sør-Norge rammet av enorme nedbørsmengder under ekstremværet Hans. De delene av jernbanen som klarte seg bra, var enten nye anlegg eller hadde godt vedlikeholdte stikkrenner og drenering.
Andre steder ble det derimot store skader etter ras og oversvømmelser. En kartlegging vi gjorde da viste at flere anlegg ikke var dimensjonert for å håndtere klimaendringene fremover, og vi startet arbeidet med å oppgradere dreneringen mange av disse stedene.

Strekningssjef Bjørn Ståle Varnes i Bane NOR.
Foto: Bane NOR– Det systematiske vedlikeholdet vi har gjort de siste årene, med blant annet drenering og stikkrenner for å lede bort vann og felling av trær for å hindre at de faller over sporet eller kontaktledningen, har virkelig vist sin verdi nå. Jevnlig og godt vedlikehold gjør jernbanen mer robust og demper konsekvensene i møtet med ekstremvær, sier Bjørn Ståle Varnes, strekningssjef Vestfold-Telemark i Bane NOR.
Han peker også på at mange av jernbanens naboer i Vestfold og Telemark, både næringsliv, private og offentlige grunn- og veieiere, har fått gjennomgå under ekstremværet Amy, mens jernbanen denne gangen slapp unna med langt mindre ødeleggelser.
– Jeg vil takke for en formidabel innsats og synes vi har kommet godt ut av det, i lys av at det var fylkene Vestfold og Telemark som så ut til å skulle få det hardeste møtet med Amy, avslutter Varnes.
Les også:
- Prioriterer vedlikehold og fornyelse i statsbudsjettet
- Økende behov for vedlikehold av jernbanen(åpnes i ny fane)

Strekningssjef Varnes sammen med teamet sitt, fra vedlikeholdsarbeidet i sommer da sporet var stengt, og været litt hyggeligere.
Foto: Bane NORDette ble gjort:
Relaterte saker
InfraStatus 2024: Digital fremgang møter gammelt etterslep
Jernbanens tilstand har forholdt seg stabil i 2024, og flere tiltak viser gode resultater. Det er allikevel fortsatt et omfattende fornyelsesbehov jernbanen står ovenfor. Det viser Bane NORs ferske tilstandsrapport «InfraStatus» 2024.

Bygger bedre punktlighet med sommerarbeid
En sommer er over. De fleste har hatt ferie, men for mange jernbanefolk er sommeren den travleste tiden hvor baner blir stengt for intensive jobbeperioder. Her ser vi på hva som er gjort og hvorfor det har vært buss for tog mange steder.

Oppgradering og vedlikehold Trondheim-Steinkjer
Helgen 30. august til 1. september utfører Bane NOR oppgraderinger og vedlikehold på jernbanen mellom Trondheim og Steinkjer. Blant annet tiltak på Verdal stasjon som er en del av utbyggingen for kapasitetsøkende tiltak (KTT). Det vil dessverre være begrenset kapasitet med buss for tog.
