Klikk her for å åpne tertialrapporten.
Stabil punktlighet og økt godstrafikk
Punktligheten for persontog holdt seg stabil på 88 %, og godstogene økte til 75,2 %. Regulariteten for persontog var 95,1 %. Dette viser at togtrafikken holder et jevnt nivå, til tross for enkelte utfordringer.
Planoverganger fjernet eller sikret
Bane NOR jobber kontinuerlig for å styrke sikkerhetskulturen. I perioden ble 35 planoverganger fjernet eller sikret – blant annet ved Nordby holdeplass på Jessheim, som nå har undergang. Dette bidrar til tryggere ferdsel og færre alvorlige hendelser.
Viktig løft for Vestfoldbanen
Sommeren ble brukt effektivt til vedlikehold og utbygging. Drammen stasjon åpnet med nytt dobbeltspor til Kobbervikdalen – et viktig løft for Vestfoldbanen. Det ble også gjennomført kapasitetsoppgraderinger på strekningene Trondheim–Steinkjer og Steinkjer–Bodø.
Viktige prosjekter og nøkkeltall
- Finansiering vedtatt for Fellesprosjektet Arna–Stanghelle
- Byggestart for Infrastrukturpakke E19 på Trønderbanen
- Tønsberg stasjon er ferdig oppgradert
- Kryssingsspor på Galterud stasjon skal øke kapasiteten for gods- og tømmertransport
- Klimagassutslipp: 2 398 tonn
- Kvinneandel: 27,4 %
- Ferdigstilt areal: 14 418 kvm bolig og næring
Hva er tertialrapporten?
Tre ganger i året – etter hvert tertial – sender Bane NOR en rapport til Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet. Rapporten gir en status for hvordan vi leverer på de sektorpolitiske målene vi er satt til å oppfylle, som:
- Mer for pengene
- Punktlighet og regularitet
- Nullvisjon for drepte og hardt skadde
- Bidrag til Norges klimamål
I tillegg inneholder rapporten nøkkeltall for økonomi og produksjon, samt en oversikt over viktige hendelser og utviklingstrekk i perioden. Tertialrapporten er et supplement til årsrapporten, og gir et mer løpende bilde av hvordan jernbanesektoren utvikler seg gjennom året.
