Oppdatering om Nordlandsbanen

På skadestedet i Finneidfjord, hvor et persontog sporet av torsdag 24. oktober, ble de to gjenværende vognene løftet ut søndag og mandag. Arbeidene tar pause fram til tirsdag morgen slik at trafikk kan slippe forbi på E6, og det er fortsatt uvisst når banen kan åpnes igjen.

  • Nordlandsbanen
  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 25. oktober 2024 klokken 12:49

Oppdatert: 4. november 2024 klokken 14:49

Vogna løftes mellom to store mobilkraner.

Søndag ble den første av de gjenværende vognene løftet ut. Foto: Bane NOR

Det var et persontog på vei fra Trondheim til Bodø som sporet av etter et steinras. Lokføreren i toget mistet livet i den tragiske hendelsen.

–  Denne ulykken berører oss alle sterkt, og våre tanker går til de pårørende og de som er berørt av ulykken, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i Bane NOR.

To vognløft er gjennomført

Geologer observerte forrige søndag bevegelse i fjellpartiet over rasstedet. Arbeidet ble stoppet, og alle ble umiddelbart trukket ut av området. En stor fjellblokk er fjernet, og det er gjort sikring av fjellsiden og det avsporede togsettet. I tillegg vurderer fagpersonell på stedet sikkerheten døgnkontinuerlig. 

De tre vognene som stod i/ved sporet er tidligere trukket til Bjerka stasjon. 

Søndag planla vi å rigge ferdig de store kranene som skal løfte ut lokomotivet og de to siste vognene, men forholdene lå til rette for at vi også kunne løfte ut den bakerste vogna. Mandag ble den andre vogna løftet, og alt gikk etter planen. Dermed gjenstår kun lokomotivet. Vognene fraktes til mellomlagring inntil videre transport er avklart. 

Det ventes vanskelige kjøreforhold over fjellet på omkjøringen gjennom Sverige mandag. I samarbeid med Bane NOR har Statens vegvesen derfor bestemt at E6 holdes åpen fra søndag kveld  til tirsdag morgen kl. 07 for styrt trafikkavvikling forbi skadestedet, slik det også ble gjort tidligere i helga. Vegen var stengt for Bane NORs vognløft mandag kl. 11-14, og det kan også bli korte stenginger ellers i perioden.

Fra tirsdag forventes kjøreforholdene på veiene via Sverige å ha stabilisert seg slik at Bane NOR kan gjenoppta bergingsoperasjonen.  Da vil E6 være stengt fra tirsdag morgen kl. 07 frem til Bane NORs arbeider er ferdig. Dette blir tidligst torsdag kveld.

På grunn av de krevende forholdene på stedet og de skiftende værforholdene, er det vanskelig å si nøyaktig hvor raskt arbeidene kan gjennomføres. Sikkerheten kommer alltid først.

Mens E6 altså tidligst kan gjenåpnes for trafikk torsdag kveld, trenger Bane NOR mer tid for å fullføre reparasjonen av Nordlandsbanen. Sporet må ryddes og skadene utbedres, og permanent rassikring skal fullføres. Trolig forblir strekningen stengt ut neste uke (uke 46). En ny oppdatering om når banen kan åpnes, vil komme på ettermiddagen mandag 11. november.

SJ Norge melder at fjerntogene kun går mellom Trondheim og Mosjøen.(åpnes i ny fane) Når E6 er stengt, er det ikke alternativ transport mellom Mosjøen og Mo i Rana. Det kjøres buss for tog mellom Mo og Bodø. Nattogene mellom Trondheim og Bodø er innstilt i begge retninger uten alternativ transport. Saltenpendelen kjører, men med færre avganger.

Pressemelding fra Statens vegvesen:
E6 i Hemnes stenges fram til torsdag(åpnes i ny fane)

Rassikring på jernbanen

Vi vet at jernbane og vei er utsatt for ras i Norge. Bane NOR gjør geologiske undersøkelser og vurderinger, og vi utfører ulike tiltak på grunnlag av dette. I tillegg til spesifikke tiltak gjør vi også dette fortløpende:

  • kontrollerer jevnlig
  • får faglige råd
  • gjør sikringstiltak
  • følger kontinuerlig med på værsituasjonen
  • gjør jevnlige kontroller av stikkrenner og sideterreng
  • har rutiner for hva vi gjør med store nedbørsmengder, for eksempel saktekjøring og stenging før ekstremvær slår til.

Rasstedet

Bane NOR kjenner godt til det aktuelle området og tidligere hendelser som har skjedd, og vi har utført mange sikringstiltak på bakgrunn av dette. Blant annet er det etablert en fanggrøft og montert geoduk, nett, murer og bolter. Vi kartla området senest for to år siden og kontrollerte sideterrenget på denne strekningen tidligere i år. Det var da ingen punkter som ble merket med behov for oppfølging.

Tidligere har det vært saktekjøring på strekningen i perioder med mye nedbør. Dette ble opphevet for tre år siden etter vurderinger fra eksterne geologer av de tiltakene som var gjort.

Politiet og Statens havarikommisjon skal undersøke ulykken og årsaken til den. De har vært på stedet sammen med geolog og Bane NORs egen Undersøkelse- og analyseenhet.

Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i Bane NOR var på ulykkesstedet fredag sammen med blant andre samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Kirsten McDonagh, Bane NOR


Publisert: 25. oktober 2024 klokken 12:49

Oppdatert: 4. november 2024 klokken 14:49