Oppdatering om Nordlandsbanen
Strekningen mellom Bjerka og Mo i Rana er planlagt åpnet på ettermiddagen lørdag 30. november, hvis det ikke inntreffer noe uforutsett. Frem mot åpningen fortsetter rassikring og utbedring av sporet der et persontog sporet av torsdag 24. oktober.
Publisert: 25. oktober 2024 klokken 12:49
Oppdatert: 25. november 2024 klokken 13:56
Det var et persontog på vei fra Trondheim til Bodø som sporet av etter et steinras. Lokføreren i toget mistet livet i den tragiske hendelsen.
– Denne ulykken berører oss alle sterkt, og våre tanker går til de pårørende og de som er berørt av ulykken, uttalte konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i Bane NOR.
Innspurt med fjellsikring og sporutbedring
Tirsdag 5. november var lokomotivet og de avsporede vognene berget, og E6 ble åpnet for ledebilkjøring forbi skadestedet dagen etter. Dette skjedde etter at bergingsarbeidet i noen dager var satt på pause mens en stor fjellblokk ble fjernet og annen midlertidig sikring ble utført av fagfolk.
Arbeidet med mer omfattende, permanent sikring har pågått døgnet rundt siden, og alt som er nødvendig av mannskaper og utstyr, er mobilisert.
I området hvor skredet gikk, er flak og løse masser fjernet, før geolog har fastsatt omfanget av sikringen. Dette er blant annet lange sikringsbolter som bores inn og støpes fast inne i fjellet. Det er også utført sikring av et område ca. 200 meter nord for rasstedet.
Fordi sikringsarbeidet betyr at fjellmasser slippes ned i sporet, måtte reparasjonen av selve sporet vente til fjellsikringen i hovedsak er avsluttet. Denne uka gjøres innspurten med sporarbeidet, og dersom intet uforutsett skjer, åpnes banen altså lørdag ettermiddag.
SJ Norge melder at fjerntogene i mellomtiden kun går mellom Trondheim og Mosjøen, og at det kjøres buss på hele eller deler av strekningen mellom Mosjøen og Bodø. Nattogene mellom Trondheim og Bodø er innstilt i begge retninger uten alternativ transport. Se mer informasjon om hvordan trafikken avvikles hos SJ Norge.(åpnes i ny fane)
Rassikring på jernbanen
Vi vet at jernbane og vei er utsatt for ras i Norge. Bane NOR gjør geologiske undersøkelser og vurderinger, og vi utfører ulike tiltak på grunnlag av dette. I tillegg til spesifikke tiltak gjør vi også dette fortløpende:
- kontrollerer jevnlig
- får faglige råd
- gjør sikringstiltak
- følger kontinuerlig med på værsituasjonen
- gjør jevnlige kontroller av stikkrenner og sideterreng
- har rutiner for hva vi gjør med store nedbørsmengder, for eksempel saktekjøring og stenging før ekstremvær slår til.
Rasstedet
Bane NOR kjenner godt til det aktuelle området og tidligere hendelser som har skjedd, og vi har utført mange sikringstiltak på bakgrunn av dette. Blant annet er det etablert en fanggrøft og montert geoduk, nett, murer og bolter. Vi kartla området senest for to år siden og kontrollerte sideterrenget på denne strekningen tidligere i år. Det var da ingen punkter som ble merket med behov for oppfølging.
Tidligere har det vært saktekjøring på strekningen i perioder med mye nedbør. Dette ble opphevet for tre år siden etter vurderinger fra eksterne geologer av de tiltakene som var gjort.
Politiet og Statens havarikommisjon skal undersøke ulykken og årsaken til den. De har vært på stedet sammen med geolog og Bane NORs egen Undersøkelse- og analyseenhet.
Publisert: 25. oktober 2024 klokken 12:49
Oppdatert: 25. november 2024 klokken 13:56