Follobanen må holdes stengt til over nyttår

Det er strømproblemer på Follobanen og vi må derfor holde den nye banen stengt. Togtrafikken går mellom Oslo og Ski på Østfoldbanens gamle linje.

  • Nyhet
  • Follobanen
Bilde fra innsiden av en jernbanetunnel.

Blixtunnelen på Follobanen har to slike løp. Foto: Nicolas Tourrenc, Bane NOR

19. desember stengte vi den nye Follobanen på grunn av en varmgang og røykutvikling i et teknisk anlegg på Ski stasjon. Lille julaften skjedde det samme igjen i samme anlegg. Bane NOR har ikke funnet den bakenforliggende årsaken til at dette skjer, og må derfor holde Follobanen stengt inntil videre.

- Det er problemer med strømmen i det nye anlegget. Vi utbedrer skader som anlegget er påført fortløpende, men dessverre, så langt har vi ikke klart å finne den bakenforliggende årsaken til at det oppstår varmgang i anlegget, forklarer Stine Undrum, konserndirektør Utbygging, Bane NOR.

Samarbeid med eksterne partnere

Våre samarbeidspartnere AGJV, Cowi og Sintef, bistår oss med en grundig gjennomgang av anlegget og vurderer kontinuerlig tiltakene vi må gjøre for å få trafikken i gang igjen. Når det blir, er dessverre for tidlig å si.

- Vi kan ikke annet enn å beklage igjen overfor de reisende. Det er passasjerene det handler om og vi er fryktelig lei oss for at det går ut over dem, sier Undrum. 

Redusert togtilbud

Samferdselsdepartementet har bedt om en redegjørelse fra Bane NOR om hvordan togtilbudet til togpassasjerene på Østfoldbanen og Follobanen skal ivaretas fra og med 2. januar 2023.

- Den redegjørelsen skal de få. Vi samarbeider tett med Vy for å få på plass et best mulig rutetilbud fra 2. januar 2023. Inntil videre kjører togene via Østfoldbanen, sier konserndierktøren.

Flere avganger er innstilt, og passasjerene må regne med ca. 11 minutter lenger reisetid på tog R21 og RE20 som skulle kjørt via Follobanen.

For mer informasjon om reisetilbudet finner du hos Vy (├ąpnes i ny fane)