Togene går store deler av døgnet, og for at de skal være trygge og punktlige, må vi vedlikeholde infrastrukturen kontinuerlig.
For å få gjennomført nødvendig vedlikehold, må fagfolkene våre ta natta til hjelp.

Akutt feilretting og vedlikehold skjer ofte på tider av døgnet da færre tog blir berørt.
Foto: Harry Korslund, Bane NORVarsler naboene våre i forkant
Før planlagt nattarbeid sender vi ut nabovarsel til naboene i nærheten. Varslene inneholder blant annet informasjon om:
- Hva slags arbeid som skal utføres
- Når det skjer – med dato og klokkeslett
- Hva slags støy man kan forvente
- Kontaktinformasjon dersom du har spørsmål
Andre kanaler brukes også for å nå ut til de som kan bli berørt. I tillegg til SMS-varsel til registrerte adresser, informerer vi på nettsidene våre og til lokale medier og myndigheter.
Mari Aanensen Rjaanes er teamleder for kommunikasjon i region Stor-Oslo og Øst, og leder for nabokontaktene som har dialogen med naboene til jernbanen i regionen.
– Formålet med å varsle er å sørge for å informere naboene om hva som skal foregå og hvorfor, sier hun, og legger til at det også ofte må utføres mer akutt feilretting og vedlikehold på tider av døgnet da færre tog blir berørt.
– I slike tilfeller må vi rykke raskt ut, ofte uten tid til å varsle naboene.

Mari Aanensen Rjaanes, teamleder kommunikasjon region Stor-Oslo og Øst, Bane NOR.
Foto: Harry Korslund, Bane NOROm natten utfører vi blant annet:
- Vedlikehold av spor, signaler og strømforsyning
- Rensking og justering av ballasten, som er steinmassen under sporene
- Smøring og inspeksjon av sporveksler
- Fjellsikring for å hindre ras
- Reparasjon av gjerder som holder dyr og mennesker unna sporet
- Teknisk kontroll av tunneler, bruer og anlegg

Store oppgaver, kraftige maskiner
Mye av arbeidet utføres med ulike typer spesialmaskiner.
– Disse maskinene er kraftige og lager mye lyd, men er helt nødvendige for å gjøre jobben raskt og effektivt, forklarer Aanensen Rjaanes, og minner om at jernbanen har stort behov for fornyelse og vedlikehold.
– For å få gjort nødvendig vedlikehold og modernisering, må vi fortsatt ty til nattarbeid i årene som kommer for å sikre at enda flere tog kan komme og gå i rute.
