Vi må derfor finne en balanse mellom mange tog og mest mulig presise tog.
Sprengt kapasitet
Det har vært en stor trafikkvekst med langt flere tog og passasjerer de siste årene. Kapasiteten er sprengt på flere strekninger, og det er rett og slett ikke plass til flere tog ute i sporene. Bare gjennom Oslotunnelens to spor kjører det cirka 850 tog hvert døgn. Store deler av dagen kjører togene i kø med to minutters mellomrom.
Togene forsinker hverandre
Når togene kjører så tett får feil og forsinkelser mye større konsekvenser. Det er fordi hele 94 prosent av jernbanenettet vårt består av enkeltspor. Det betyr at togene ikke kan kjøre forbi hvis et tog har problemer eller det er en feil i sporet.
Blir ett tog forsinket, blir togene som kjører etter også forsinket. Det blir også tog som kommer mot og må vente på det forsinkede toget. I tillegg kan raske regiontog havne bak lokaltog som skal stoppe på alle stasjoner.
Flere tog gir dårligere punktlighet

Propp i Oslo
I og rundt Oslo er det fullt opp med tog, og Oslo er en flaskehals for både regiontog, lokaltog, og tog som kommer langveisfra. Grunnen er at hele tog-Norge ser litt ut som en stjerne, med Oslo S i midten og spor ut i hver retning. Nesten alle tog skal til og gjennom Oslo S, og forsinkelser som oppstår i hovedstaden sprer seg ofte til store deler av landet.
Vi må gjøre mange forbedringer i Oslo-området før vi kan få plass til flere tog i og rundt hovedstaden. Det trengs også en ny rikstunnel mellom Oslo og Skøyen for å løse opp i den største flaskehalsen på jernbanen, så hele landet kan få et bedre togtilbud.
Ønsker flere tog i rute
Vi har flest forsinkelser i rushtid, når det er mange passasjerer og tog. Togene kjører etter en oppsatt ruteplan der hvert tog har sin tidsluke. Noen steder er ruteplanen så tett, at togene ikke klarer rutetiden selv på dager når alt går som det skal. Noen ganger bruker også toget lenger tid ved plattformen fordi veldig mange passasjerer skal av og på toget.
Vi må ha tid til å hente inn forsinkelser. Da kan det ikke være alt for tett mellom togene. Noen steder må vi derfor si nei til flere tog eller ta ut noen stoppesteder på enkelte avganger. Dette er for å få en ruteplan som er mer til å stole på for alle som bruker toget.
Når kan vi få flere tog i sporet?
Vi er i gang med veldig mange tiltak for å få flere tog som kommer og går når de skal. Men dette er et arbeid som tar tid. Når nye spor og møteplasser (kryssingsspor) kommer på plass, kan vi gradvis sette inn flere tog.
Disse strekningene er overbelastet
- Store deler av Oslo-området
- Hovedbanen
- Kongsvingerbanen
- Sørlandsbanen/Jærbanen: deler av strekningene er fulle, spesielt inn mot Oslo og Stavanger
- Bergensbanen
- Dovrebanen
- Nordlandsbanen
Dette må til for å få flere tog
- Mer vedlikehold og fornyelse av dagens gamle jernbane
- Flere kryssingsspor der tog kan møtes og kjøre forbi hverandre
- Nye strekninger med dobbeltspor gir flere avganger
- Nytt togmateriell med færre feil
- Nytt signalanlegg ERTMS skal gi flere tog i rute
- Flere spor til parkering av tog
- Ny rikstunnel gjennom Oslo
Sånn jobber vi med ny ruteplan
- Vi lager ruteplaner for person- og godstog i Norge
- Togselskapene søker om ruter de vil kjøre, og vi prøver å få det til
- Etterspørselen etter avganger er langt større enn kapasiteten på jernbanen, og flere steder må vi dessverre si nei til flere tog eller stopp på alle stasjoner på alle avganger
- Vi samarbeider tett med togselskapene for å få verdifulle innspill og gi togselskapene forutsigbarhet når rutene skal fordeles
Ruteplan 2026
Svingen stasjon
I ruteplanen for 2026, som trer i kraft 14. desember 2025, skal togene stoppe på Svingen stasjon to ganger i morgenrushet og to avganger i ettermiddagsrushet. Stasjonen ligger langs Kongsvingerbanen, som er en enkeltsporet strekning og også en av de høyest belastede strekningene vi har med antall tog i døgnet. På Svingen stasjon er det ikke tilstrekkelig kjøretid til å stoppe grunnruteavgangene for på- og avstigning. Der hvor møtende tog skal krysse med hverandre langs Kongsvingerbanen er vi avhengig av at togene ankommer samtidig, slik at ikke forsinkelser på ett tog smitter over på andre tog.
Steinberg stasjon
I ruteplanen for 2026, som trer i kraft 14. desember 2025, skal 30 tog stoppe i døgnet på Steinberg stasjon. Det er noen færre stopp enn i dagens ruteplan.
Steinberg stasjon ligger på Sørlandsbanen, som stort sett er enkeltsporet. Der hvor møtende tog skal krysse med hverandre er vi avhengig av at togene ankommer samtidig, slik at ikke forsinkelser på ett tog smitter over på andre tog.
På noen avganger ser vi at det ikke er nok tid i ruten til å stoppe på Steinberg, når toget skal krysse med møtende tog på Daler eller Hokksund. Togene stopper ikke på Steinberg når dette inntreffer.