Døgnkontinuerlig arbeider på Narvik Stasjon

Vi i Bane NOR er ansvarlige for modernisering og løpende fornyelse av Ofotbanen. I de kommende to årene vil det pågå store oppgraderingsarbeider i området ved og rundt Narvik stasjon.

  • Naboinformasjon
  • Ofotbanen

Publisert: 28. april 2025 klokken 13:13

Klargjøring til sprengning ved Taraldsvikbrua i Narvik

Klargjøring til sprengning ved Taraldsvikbrua i Narvik Foto: Bane NOR

Slik skal vi jobbe   

Hva gjør vi og hvorfor

I forbindelse med utbyggingen av Narvik stasjon, har vi i løpet av de siste månedene utført en rekke arbeider på vestsiden av Narvik stasjon.

Fornyelsen av jernbanen involverer blant annet bygging av nye spor og innlegging av nye sporveksler, og innebærer en økning fra fire til fem spor på stasjonen. Årsaken er at kapasiteten ved Narvik stasjon skal økes og kryssingslengden for tog forlenges.

Hvorfor utføres mye av jobben på natt?

Av hensyn til den daglige godstrafikken, må jobben utføres i perioder der trafikken på Ofotbanen er begrenset. I tonn fraktes det mer gods på Ofotbanen enn noen annen bane i Norge, og lengre stans i trafikken på dagtid ville fått store konsekvenser. Det ville rammet sysselsetting og økonomi så vel som tilgangen til mat- og forbruksvarer i regionen. Vi jobber derfor natt for å redusere negative ringvirkninger.

Hvert år på sommerhalvåret gjennomføres det planlagt togstans på totalt syv timer per natt på Ofotbanen. Dette er nødvendig for å legge til rette for vedlikehold og arbeid langs banen.

Veien videre

I de neste ukene vil vi fortsette å bygge nye spor, i tillegg til at vi skal etablere en støttemur i forbindelse med ny hensettingsterminal. Dessverre gjenstår det fortsatt noen støyende arbeider, inkludert sprengning, pigging og boring. Dette vil pågå frem til neste togfrie periode.  

Neste togfrie periode er mellom 10. til 12. oktober. Hva som vil skje denne helgen og tiden etter kommer vi tilbake til.

Går alt etter planen, vil vi i løpet av 2025 bli ferdig med mesteparten av det støyende arbeidet vest for Taraldsvikbrua, og de nye sporene vil midlertidig bli tatt i bruk før utgangen av året.

Når vi gjenopptar arbeidene i 2026, vil jobben for det meste foregå fra stasjonsområdet og østover mot Furumoen

Tid og sted

  • 2025: Arbeider i område vest for Narvik Stasjon. Innlegging av nye sporveksler. Under-/overbygningsarbeider. Bygging av nye spor.
  • 2026:  Arbeider i område øst for Narvik stasjon. Innlegging av nye sporveksler og bygging av spor. Idriftsettelse av sporendringene på Narvik Stasjon.
  • Arbeidsområdet er på ca. 2500 m og strekker seg fra Narvik sentrum (ved trekanten på baksiden av Amfi senteret), helt opp til Signal B som er plassert i området før Ornestunnellen.

Arbeidet vil stort sett pågå døgnkontinuerlig i perioden mai-september.

Dette skal vi gjøre

Bane NOR skal bygge om Narvik stasjon for å utvide kryssingslengde og -kapasitet. Stasjonen har i dag en maksimal kryssingslengde på 550 m (4 spor totalt).

Oppgraderingen medfører utvidelse til 5 spor og gjør det mulig å krysse 750m lange tog på Narvik Stasjon. Dette medfører omfattende arbeider for å bygge om og oppgradere alle spor de to neste årene.

Hovedarbeider:

  • Det skal bygges ca 6100 m ny overbygning fordelt på 5 spor og hensetningsterminal
  • 20 000 m3 massehåndtering (fjell, løsmasser og pukk)
  • Signalanlegget bygges om, og det blir i anleggsperioden benyttet midlertidig signalanlegg
  • KL-anlegg bygges om iht. sporendringene
  • Hovedplattformen skal forlenges og mellomplattformen fornyes

NB!

Vi tar forbehold om at framdriften på arbeidene kan bli endret på kort varsel dersom det oppstår uforutsette hendelser.

Ulemper fra arbeidet

Bane NOR forholder seg til retningslinjer for begrensning av støy fra bygg- og anleggsvirksomhet (T-1442), og kommunale helsemyndigheter er orientert om arbeidet.  

Siden prosjektområdet strekker seg midt gjennom byen, vil det beklageligvis medføre noe anleggsstøy for omgivelsene. Togtrafikken skal gå gjennom hele anleggsperioden, noe som medfører en kompleks anleggsgjennomføring der det må stenges spor i perioder og det må jobbes når det er luker mellom togene.  

I planlegging av arbeidene vil vi forsøke å legge støyende arbeider til dagtid, men det vil i perioder kunne forekomme anleggsstøy også på natt.

Vi forsøker å begrense de ulemper dette medfører for omgivelsene, men for å få oppgradert stasjonen vil det spesielt i perioder med togbrudd, måtte utføres støyende arbeider også på natt.   

Det vil i forkant av disse bruddene sendes ut sms-varsling om støyende arbeider.

Togbruddene i 2025 er:

  • 04. mai til  06. mai – 50 timers brudd
  • 24. mai til 26. mai – 47 timers brudd
  • 13. juni til 17. juni – 103 timers brudd
  • 07. september til 09. september – 60 timers brudd
  • 10. oktober til 12. oktober  -  55 timers brudd 

I tillegg vil det utføres arbeider på helligdager.

Arbeidstider:

Entreprenøren planlegger med døgnkontinuerlig jobbing i perioden mai til september. Det er 3 uker fellesferie i uke 28-30 hvor det blir begrenset med arbeid på området.

Hvorfor natt- og helgearbeid? 

Ved anleggsarbeid i og ved trafikkert spor er det av sikkerhetsgrunner nødvendig med full stans i togtrafikken.

Av hensyn til togtrafikken kan periodene med togstans ikke være lengre enn høyst nødvendig. Derfor jobber vi døgnkontinuerlig.

Skal du reise med tog?

Mens arbeidene pågår, går togene på strekningen som normalt.

Finn informasjon om reisen i apper eller nettsider hos togselskapet ditt. 

Last ned Reiseappen NÅ

 

Mer informasjon?

Skulle du ha noen spørsmål, eller ønsker å vite mer om arbeidene vi skal utføre på Narvik stasjon, ta gjerne kontakt. 

Vi er tilgjengelige på e-post mandag til fredag mellom klokken 09:00 og 15:00. 

E-post: narvikstasjon@banenor.no  

Med vennlig hilsen
Bane NOR
v/Prosjekt Narvik stasjon  


Publisert: 28. april 2025 klokken 13:13