RAM og Sikkerhet
Vårt arbeid med RAM og Sikkerhet handler om at risikoanalyser skal fremme anbefaling om kostnadseffektive, virkningsfulle og risikoreduserende tiltak.
Fagområdet RAM og Sikkerhet omfatter krav til RAMS og sikkerhetsstyring etter jernbanelovgivningen.
Risikovurderinger skal følge kravene i jernbanelovgivningen, og da spesifikt kravene til metodikk i Forskrift om felles sikkerhetsmetode for risikoevaluering og -vurdering («CMS-RA-forskriften»).
Ved planlegging og prosjektering skal også kravene i EN 50126 (2017) («RAMS-standarden») oppfylles.
Risikoaksept
- Samfunnsrisikoen skal gjennom bygging av ny infrastruktur og endringer av varig art reduseres i forhold til eksisterende risikonivå, målt mot aktivitetsnivå.
- For egne ansatte, ansatte i andre jernbaneselskaper samt leverandørers ansatte gjelder følgende risikoakseptkriterier, for utbygging så vel som for drift:
- For enhver mulig hendelse som kan gi alvorlige skader skal det finnes to uavhengige forebyggende barrierer, eller
- det skal finnes en beste praksis, ivaretatt ved sertifisering eller skriftlig prosedyre, for å sikre at risikoen ved aktiviteten er så lav som praktisk mulig, eller
- det skal kunne demonstreres at risikoen for mest utsatte individ ikke overstiger en dødsrisiko på 1x10-3 pr år.
- For eksisterende strekninger samt for nye skal risikoen for mest utsatte individ (passasjer eller tredje part) ikke overstige en dødsrisiko på 1x10-4 pr år.
- Samfunnsrisikoen for nye strekninger skal ikke overstige 0,15 døde pr million togkilometer. Hvis det er stor usikkerhet om man er innenfor grensen, skal beslutning om risikoaksept tas av Bane NORs konsernsjef.
- For ytre miljø gjelder følgende risikoakseptkriterier, for utbygging så vel som for drift:
- Miljøtilstanden skal gjennom bygging av ny infrastruktur og endringer (av varig art) ikke reduseres i forhold til eksisterende tilstand, målt mot planlagt aktivitetsnivå.
- For enhver mulig hendelse som kan gi alvorlige miljøskader skal det finnes to uavhengige forebyggende barrierer, eller
- det skal finnesen beste praksis, ivaretatt ved sertifisering eller skriftlig prosedyre, for å sikre at risikoen ved aktiviteten er så lav som praktisk mulig.
- Et hvert mulig risikoreduserende tiltak skal gjennomføres med mindre tiltaket vil medføre urimelige store forsinkelser, komplikasjoner, gjennomføringsvansker og/eller kostnader sammenlignet med potensiell risikoreduksjon (ALARP-prinsippet). For miljøskader er det kostnaden ved å reparere skaden (tilbakeføre miljøet til slik det var før skaden) som skal sammenlignes med kostnaden ved tiltaket.
Hovedprinsipper
- Bruk av fastlagte, kvantitative risikoakseptkriterier for reisende, publikum, medarbeidere og leverandører som beslutningskriterier for bygging av jernbaneinfrastruktur, igangsetting, drift og vedlikehold.
- Systematisk og risikobasert styring av pålitelighet, tilgjengelighet, vedlikeholdbarhet og sikkerhet (RAMS), og kostnadseffektive prioriteringer av tiltak.
- Måling og oppfølging av uønskede hendelser, ulykkestrender samt faresignaler om tilstander som kan utvikle seg til ulykker for mennesker, miljø eller materielle verdier.
- Identifisering av funksjoner av betydning for trafikksikkerheten, og gjennomføring av dokumentert sikkerhetsopplæring for personell som ivaretar slike funksjoner.
Tov Haugen
Leder Sikkerhet og kvalitet