Slik bygger vi dobbeltspor gjennom Stange
For kortere togtid og flere avganger mellom Hamar og Oslo, bygger vi nå tre mil med dobbeltspor på Dovrebanen gjennom Stange kommune til Hamar.
- Utbyggingsprosjekt
- Dovrebanen

Hestnestunnelen er et av de store pågående arbeidene med nytt dobbeltspor. Deler av den nye traseen vil gå langs med Mjøsa i Stange kommune. Foto: Frode Moen, Bane NOR
På denne siden:
Hva bygger vi og hvorfor?
Det nye dobbeltsporet gjennom Stange kommune, fra Kleverud i sør og over Åkersvika i nord, skulle etter planen være klart i 2027. Flere forhold fører imidlertid til at byggetiden tar minst ett år lenger.
Sammen med traseen som er bygget tidligere, frem til Kleverud, vil utbyggingen gi en pålitelig og moderne jernbane mellom Oslo og Hamar.
Det innebærer kortere reisetid, flere avganger, bedre konkurransekraft for næringslivet og et litt grønnere Norge. I tillegg blir det mulig å frakte mer gods med tog.

Den blå streken markerer den nye traséen mellom Kleverud og Åkersvika Bane NOR
Til sammen skal det bygges 30 km med dobbeltspor gjennom Stange kommune og inn til Espern i Hamar.
Mer om hva vi bygger
Strekningen fra Kleverud i sør til Åkersvika i nord vil i stor grad få helt ny trasé syd i kommunen. Vi bygger en jernbanetunnel på 3,1 km mellom Kleverud og Espa for deretter å ta traséen videre over Tangenvika i Mjøsa. Dette blir Norges lengste jernbanebru på over 1 km.
Deretter fortsetter dobbeltsporet over Tangenhalvøya hvor det skal det bygges et helt nytt stasjonsområde nordvest for dagens. Den nye stasjonen vil ha sideplattformer for nordgående og sørgående tog. I tillegg til forbikjøringsspor i hver retning.
Nord i kommunen legger vi traséen delvis langs nåværende jernbanespor, men også i nytt terreng. Stange stasjon blir bygget om, og store deler av stasjonsområdet vil fremstå i ny drakt.
Dobbeltsporet er tilrettelagt for at togene skal kunne kjøre i opptil 250 km i timen. Med en slik hastighet er alle krysningspunktene utformet som over- eller underganger. Det vil si at det er ingen planoverganger.
Film som viser den nye jernbanetraséen
Se 3D animasjonsfilm av 30 km dobbeltspor i Stange(åpnes i ny fane)
Følg arbeidet i sosiale medier
Få løpende oppdateringer, nyheter og varslinger om arbeidet med 30 km dobbeltspor på prosjektets Facebook-side.
Milepæler i prosjektet
De to første hovedentreprisene, KS-1 Hestnestunnelen og KS-2 Tangenvika jernbanebru, er begge totalentrepriser. De er tildelt henholdsvis Veidekke og Implenia. Begge entreprisene er kommet godt i gang.
Entreprisen KSÅ-3, fra Furnesbakken og til syd for Stange stasjon, er en underbygningsentreprise som ble tildelt Hæhre Entreprenør i november 2023. Denne totalentreprisen omfatter bygging av ny Tangen stasjon og en rekke konstruksjoner.
I dette utbyggingsprosjektet inngår også oppføringen av Hamar omformerstasjon på Jessnes. Dette er en ny omformerstasjon som skal mate strekningen på Dovrebanen med strøm og samtidig kunne sikre strøm til elektrifisering av Kongsvinger-Elverum-Hamar. Omformerstasjonen omfattes av to totalentrepriser Én for grunnarbeid og én for selve omformeren. Gjermundshaug AS står for grunnarbeidene og Siemens leverer selve omformeren.
Arbeidet på Stange stasjon (SÅ-3) ble startet høsten 2024. Entreprenør er Anlegg Øst (tidligere Gjermundshaug Anlegg). Stasjonen og området ved stasjonen skal bygges ut i etapper, noe som medfører vesentlige endringer underveis for trafikantene i Stange sentrum.
Utbyggingsarbeidet på strekningen fra Stange stasjon til Espern har ikke kommet i gang ennå. Grunnarbeidet er delt inn i to kontrakter, SÅ-4 og SÅ-5. Disse entreprisene er planlagt utlyst i 2026.
Kontraktene for jernbanetekniske fag vil også bli lyst ut.
En del av prosjektet innebærer også å utføre nødvendige oppgraderinger på Hamar stasjon. I den forbindelse skal prosjektet i tillegg skifte kontaktledningsanlegg med autotransformatorer (KL/AT) på strekningen mellom omformerstasjonen på Jessnes og Hamar stasjon.
Cato Sandberg
Kontraktsleder
Reguleringsplanene for utbyggingen
Ettersom utbyggingsprosjektet opprinnelig var to prosjekter har planarbeidet for strekningene ligget ulikt i tid.
Reguleringsplanen for Kleverud-Sørli ble vedtatt av Stange kommunestyre 22. juni i 2016 og ligger tilgjengelig på Stange kommunes nettsider: Reguleringsplanen for Kleverud-Sørli (åpnes i ny fane)
Reguleringsplanen for Sørli-Åkersvika ble vedtatt av Stange kommunestyre 17. juni i 2020 og ligger tilgjengelig på Stange kommunes nettsider: Reguleringsplanen for Sørli-Åkersvika(åpnes i ny fane)
Forberedende arbeider som er ferdige
- Tilkomstvei til nye Tangen stasjon
- Vikselva bru
- Anleggsvei til Furnesodden
- Hogst for kontraktene som er i gang
- Riving av innløste eiendommer
Andre arbeider som er i prosess
- Utførelse av lokale støytiltak
- Brønnerstatning og måling av grunnvannstand
- Bygningsbesiktelse
- Opparbeidelse av riggområder
Nabo til jernbanen?
Her jobber vi nå
Her kan du følge arbeidene som er i gang.

Berørte toglinjer
Selv om dobbeltsporutbyggingen enkelte steder skjer tett innpå dagens trasé på Dovrebanen, vil vi gjøre vårt ytterste for at arbeidet skal få så få konsekvenser som mulig for togenes trafikkavvikling. Dovrebanen skal i utgangspunktet holdes åpen under hele byggeperioden. Det er likevel slik at noen av byggeprosjektets oppgaver krever at togene erstattes med buss i perioder.
Kontaktinformasjon
Nabotelefon og e-postadresse
Besøksadresse: Espavegen 13, 2337 Tangen.
Postadresse: Bane NOR Postboks 4350, 2308 Hamar.
Kontortiden er kl. 08-15.45 (kl. 08-15 fra medio mai til medio sept).
Nabotelefonen er som hovedregel betjent virkedager kl. 09-15.
Kontaktpersoner

Magnus Line
Senior kommunikasjonsrådgiver og pressekontakt

Bjørn Johannes Sørum
Grunnerverv

Haider Ali Syed
Nabokontakt
Nyheter fra 30 km dobbeltspor i Stange
Tryggere anlegg – midlertidig gangvei for gående og syklende
For å sikre trygg ferdsel og effektiv fremdrift i arbeidet med ny Sentrumspassasje i Stange, legger Bane NOR nå til rette for en midlertidig gangtrasé under Stange bru. Tiltaket skal beskytte både myke trafikanter og anleggsarbeidere i en intensiv byggeperiode.

Gjenopptar anleggsarbeidet i Stange sentrum
Bane NORs delprosjekt med ny jernbane i Stangebyen starter opp igjen mandag 31. mars.

Benytter lokale krefter i arbeidet med ny jernbane
Bane NOR har hentet inn Bjørn Frenning Transport & Graving og Dobloug Entreprenør til å opparbeide riggområde øst for Stange næringspark.
