Slik bygger vi dobbeltspor gjennom Stange

For kortere togtid og flere avganger mellom Hamar og Oslo, bygger vi nå tre mil med dobbeltspor på Dovrebanen gjennom Stange kommune til Hamar.

  • Utbyggingsprosjekt
  • Dovrebanen
Bilde av den nye jernbanetunnelen som vil ligge langs med Mjøsa i Stange kommune.

Hestnestunnelen er et av de store pågående arbeidene med nytt dobbeltspor. Deler av den nye traseen vil gå langs med Mjøsa i Stange kommune. Foto: Frode Moen, Bane NOR

På denne siden:

Hva bygger vi og hvorfor?

Det nye dobbeltsporet gjennom Stange kommune, fra Kleverud i sør og over Åkersvika i nord, skulle etter planen være klart i 2027.  Flere forhold fører imidlertid til at byggetiden tar minst ett år lenger.

Sammen med traseen som er bygget tidligere, frem til Kleverud, vil utbyggingen gi en pålitelig og moderne jernbane mellom Oslo og Hamar.

Det innebærer kortere reisetid, flere avganger, bedre konkurransekraft for næringslivet og et litt grønnere Norge. I tillegg blir det mulig å frakte mer gods med tog.

 Kart som viser traséen for nytt dobbeltspor

Den blå streken markerer den nye traséen mellom Kleverud og Åkersvika Bane NOR

Til sammen skal det bygges 30 km med dobbeltspor gjennom Stange kommune og inn til Espern i Hamar. 

Mer om hva vi bygger

Strekningen fra Kleverud i sør til Åkersvika i nord vil i stor grad få helt ny trasé syd i kommunen. Vi bygger en jernbanetunnel på 3,1 km mellom Kleverud og Espa for deretter å ta traséen videre over Tangenvika i Mjøsa. Dette blir Norges lengste jernbanebru på over 1 km.

Deretter fortsetter dobbeltsporet over Tangenhalvøya hvor det skal det bygges et helt nytt stasjonsområde nordvest for dagens. Den nye stasjonen vil ha sideplattformer for nordgående og sørgående tog. I tillegg til forbikjøringsspor i hver retning. 

Nord i kommunen legger vi traséen delvis langs nåværende jernbanespor, men også i nytt terreng. Stange stasjon blir bygget om, og store deler av stasjonsområdet vil fremstå i ny drakt. 

Dobbeltsporet er tilrettelagt for at togene skal kunne kjøre i opptil 250 km i timen. Med en slik hastighet er alle krysningspunktene utformet som over- eller underganger. Det vil si at det er ingen planoverganger. 

Film som viser den nye jernbanetraséen

Se 3D animasjonsfilm av 30 km dobbeltspor i Stange(åpnes i ny fane)

Følg arbeidet i sosiale medier

Få løpende oppdateringer, nyheter og varslinger om arbeidet med 30 km dobbeltspor på prosjektets Facebook-side.

Milepæler i prosjektet

Nabo til jernbanen?

Berørte toglinjer

Selv om dobbeltsporutbyggingen enkelte steder skjer tett innpå dagens trasé på Dovrebanen, vil vi gjøre vårt ytterste for at arbeidet skal få så få konsekvenser som mulig for togenes trafikkavvikling. Dovrebanen skal i utgangspunktet holdes åpen under hele byggeperioden. Det er likevel slik at noen av byggeprosjektets oppgaver krever at togene erstattes med buss i perioder.

Kontaktinformasjon

Nabotelefon og e-postadresse

Adresse

Besøksadresse: Espavegen 13, 2337 Tangen.
Postadresse: Bane NOR Postboks 4350, 2308 Hamar.

Åpningstider

Kontortiden er kl. 08-15.45 (kl. 08-15 fra medio mai til medio sept).
Nabotelefonen er som hovedregel betjent virkedager kl. 09-15.

Nyheter fra 30 km dobbeltspor i Stange

Tryggere anlegg – midlertidig gangvei for gående og syklende

For å sikre trygg ferdsel og effektiv fremdrift i arbeidet med ny Sentrumspassasje i Stange, legger Bane NOR nå til rette for en midlertidig gangtrasé under Stange bru. Tiltaket skal beskytte både myke trafikanter og anleggsarbeidere i en intensiv byggeperiode.