Dobbeltspor gjennom Stange kommune

For kortere reisetid og flere avganger mellom Hamar og Oslo bygges det nå tre mil med dobbeltspor på Dovrebanen mellom Kleverud i sør og Åkersvika i nord.

  • Utbyggingsprosjekt
  • Dovrebanen
Illustrasjonsbilde av brua som kommer over Tangenvika i Stange kommune

Dette er en illustrasjon som viser hvordan Tangenvika jernbanebru vil se ut når dobbeltsporet gjennom Stange kommune står klart. Foto: Implenia/Norconsult

På denne siden:

Hva bygger vi og hvorfor?

Det nye dobbeltsporet gjennom Stange kommune, fra Kleverud i sør til Åkersvika i nord, skal etter planen være klart i 2027. Sammen med det som er bygget tidligere, frem til Kleverud, vil det gi en sammenhengende moderne jernbane mellom Oslo og Hamar. Det gir kortere reisetid og flere avganger. I tillegg økes kapasiteten for godstransport.

Prosjektet var i utgangspunktet to prosjekter, Kleverud-Sørli og Sørli-Åkersvika, men de skal bygges ut parallelt for å hente ut synergier og få mer jernbane for pengene. Til sammen skal det bygges 29,7 km med dobbeltspor. 

Mer om hva vi bygger

Strekningen fra Kleverud i sør til Åkersvika i nord vil i stor grad få helt ny trasé syd i kommunen. Vi bygger en jernbanetunnel på 3,1 km mellom Kleverud og Espa for deretter å ta traséen videre over Tangenvika på en 1026 meter lang jernbanebru. Deretter fortsetter dobbeltsporet over Tangenhalvøya hvor det skal det bygges et helt nytt stasjonsområde nordvest for dagens. Den nye stasjonen vil ha sideplattformer for nordgående og sørgående tog. I tillegg vil det være forbikjøringsspor i hver retning syd for stasjonen. 

Nord i kommunen legger vi traséen delvis langs nåværende jernbanespor, men også i nytt terreng. Stange stasjon blir bygget om og vil fremstå som ny.

Dobbeltsporet er tilrettelagt for at togene skal kunne kjøre i opptil 250 km i timen. Med en slik hastighet er alle krysningspunktene utformet som over- eller underganger. Det vil si at det ikke lenger er planoverganger slik det var over det gamle sporet.

Tidligere er det bygget og tatt i bruk moderne dobbeltspor på Dovrebanen frem til Kleverud. Nå bygges neste etappe

Filmer som viser den nye jernbanetraséen

Strekningen Kleverud-Sørli tur/retur er visualisert i denne 3D-filmen(åpnes i ny fane).
Strekningen videre fra Sørli til Åkersvika er visualisert i denne 3D-filmen(åpnes i ny fane).

Følg prosjektet

Følg prosjektet på Facebook eller meld deg på nyhetsbrevet for å få varslinger og oppdateringer om prosjektet.

Milepæler i prosjektet

Nabo til jernbanen?

Berørte toglinjer

Selv om dobbeltsporutbyggingen enkelte steder skjer tett innpå dagens trasé på Dovrebanen, vil vi gjøre vårt ytterste for at det skal få så få konsekvenser som mulig for dagens trafikkavvikling. Dovrebanen skal i utgangspunktet holdes åpen under hele utbyggingen. Det er likevel slik at vi ved noen anledninger må utføre oppgaver som krever togfri periode. Vi vil stort sett benytte perioder når trafikken stoppes av andre årsaker enn vår utbygging, men noen vil vi også være initiativtaker til selv i løpet av årene frem til vi er ferdige ved utgangen av 2027.

Kontaktinformasjon

Nabotelefon og prosjektets e-postadresse

Adresse

Besøksadressen er Espavegen 13, 2337 Tangen.
Postadressen er Postboks 4350, 2308 Hamar.

 

Mer informasjon

Prosjektadministrasjonen er plassert på Tangen i Stange kommune. Der holder vi til i en rigg sydøst på dagens stasjonsområde.

Kontortiden er fra 08:00 til 15:45 (sommertid fra 08:00 til 15:00 fra midten av mai til midten av september). 

Nabokontakttelefonen er betjent arbeidsdager mellom kl. 09:00 og kl. 15:00.

 

Nyheter fra prosjektet

Samferdselsministeren markerte gjennomslag i Hestnestunnelen

30 km dobbeltspor i Stange kommune er enda et hakk nærmere med fullt gjennomslag i Hestnestunnelen. Mandag 3. juni fikk samferdselsminister Jon-Ivar Nygård selv se hvordan det tilrettelegges for flere tog mellom Oslo og Hamar da han besøkte tunnelen.