Jobber for flere universelt utformede stasjoner

Per mai 2023 er 45 av 336 jernbanestasjoner i Norge universelt utformet, mens totalt 95 stasjoner er tilrettelagt for rullestolbrukere. Vi jobber stadig for å øke tallet slik at så mange som mulig kan bruke stasjonsområdene, uavhengig av funksjonsevne.

  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 27. oktober 2020 klokken 09:22

Oppdatert: 8. mai 2023 klokken 15:33

Et bilde av en hovedinngang til en jernbanestasjon.

Nye Holmestrand stasjon ble åpnet for trafikk i november 2016. Stasjonen er universelt utformet og uten hindringer. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

På denne siden:

De fleste av dagens stasjoner ble bygget for mange år siden, før en begynte arbeidet med å tilrettelegge samfunnet for personer med nedsatt funksjonsevne. I dag skal alle nye stasjoner være universelt utformet. Det gjelder også eldre stasjoner som bygges om.

– Vi jobber hele tiden for å forbedre tilbudet for alle passasjerer. Vi forstår de problemene som rullestolbrukere opplever på mange av våre stasjoner. Å ta toget er noe vi ønsker skal være tilgjengelig for flest mulig, men det tar tid å fornye stasjonene, sier direktør for persontrafikk Terje Myrland i Bane NOR.

Kriterier for universelt utformet stasjon

For å planlegge og gjennomføre større ombygginger, er vi avhengig av bevilgninger og oppdrag fra Jernbanedirektoratet. I dag bygger vi både nytt og restaurerer en rekke steder i landet. 
Universelt utformede togstasjoner innebærer blant annet at adkomsten til både plattformene og togene skal være uten hindringer for de reisende.

I tillegg skal det være 

  • kunstige lederlinjer på plattformene
  • dørene til stasjonsbyggene skal kunne brukes av alle uten assistanse
  • informasjon skal være godt skiltet 
  • informasjon til de reisende skal gis både muntlig og skriftlig samtidig, både i form av lyd over høyttaleranlegg og tekst på skjermer

95 tilgjengelige stasjoner

Å oppgradere eldre stasjoner til en slik standard er kostnadskrevende.

– Vi må derfor bygge universell utforming samtidig med andre store forbedringer av stasjonene. På den måten får vi et stadig bedre tilbud til alle reisende, men det vil naturligvis ta lang tid før universell utforming er normen, sier direktør for stasjoner, Knut Øivind Ruud Johansen i Bane NOR Eiendom.

45 stasjoner har denne standarden i dag, mens 95 har status som tilgjengelige.

Tilgjengelig status betyr at rullestolbrukere skal ha adgang til plattformene via ramper eller heis. Veiene til plattformene skal ikke være for bratte, og plattformhøyden må være minst 55 centimeter for å sikre av- og påstigning med rullestolrampe.

Tog med lave og høye gulv

Det er ikke bare utforming av stasjonene som betyr noe for passasjerene. Det gjør også togene. Det beste er en kombinasjon av høye plattformer og tog med lave gulv: En universelt utformet plattform er 76 centimeter høy. Her kan rullestolbrukere trille rett inn og ut av Flirt-togene.

Når det benyttes andre tog, må det brukes en mobil rullestolrampe. Disse togene har høyere gulv og skal etter hvert fases ut, slik at det kun er vogner med lave gulv som brukes. Også dette arbeidet tar tid, og vi jobber stadig for å bedre tilbudet. 

Stasjoner som er universelt utformet

  1. Askim

  2. Berkåk  

  3. Bodø  

  4. Dale  

  5. Evanger  

  6. Greverud  

  7. Harestua  

  8. Heggedal  

  9. Hell  

  10. Holmestrand  

  11. Holmlia  

  12. Høvik  

  13. Knapstad  

  14. Kråkstad  

  15. Leangen  

  16. Ler  

  17. Moelv  

  18. Mysen  

  19. Nittedal  

  20. Nodeland  

  21. Nordby  

  22. Notodden  

  23. Oslo Lufthavn Gardermoen  

  24. Røra  

  25. Røstad  

  26. Råde  

  27. Skansen  

  28. Skarnes  

  29. Skotbu  

  30. Spikkestad

  31. Spydeberg  

  32. Stabekk  

  33. Stange  

  34. Strømmen  

  35. Sørumsand  

  36. Tomter  

  37. Torp  

  38. Trondheim  

  39. Varingskollen  

  40. Vikhammer  

  41. Voss  

  42. Værnes  

  43. Øksnavadporten  

  44. Åndalsnes  

  45. Åsen 


Publisert: 27. oktober 2020 klokken 09:22

Oppdatert: 8. mai 2023 klokken 15:33