Utbygging av Ofotbanen
Vi arbeider med å styrke kapasiteten for gods- og person trafikk på Ofotbanen. Som et ledd i dette skal vi gjennomføre 4 utbyggingsprosjekter som vil øke kapasiteten frem mot 2040.

Oversikt over Søsterbekk stasjon Foto: Siri Hollup Broholm
På denne siden:
Om utbyggingen av Ofotbanen
Det er et klart mål å flytte mer av godstransporten i Norge fra vei til bane. Ofotbanen er landets tyngst trafikkerte jernbane der malmtogene fra gruvene i Kiruna utgjør hoveddelen av trafikken. I tillegg er varetransport mellom Sør- og Nord-Norge en viktig del av banetrafikken.
På Ofotbanen er det forventet at togtrafikken de neste 20 årene skal øke med 43 %, fra 46 til 66 tog pr. døgn, frem mot 2040. For å styrke kapasiteten på strekningen er det behov for teknisk oppgradering av banen og utbygging av nye kryssingsspor.
Det er fire pågående utbyggingsprosjekter på Ofotbanen i dag; Søsterbekk kryssingsspor, Horisontalen kryssingsspor, Katterat kryssingsspor og prosjekt for økt aksellast fra Narvik til Riksgrensen.
Nærmere om prosjektene
Det planlegges et nytt kryssingsspor ved Søsterbekk. Prosjektet skal bygge et nytt kryssingsspor fra dagens stasjon på Søsterbekk og en drøy kilometer videre mot svenskegrensen. Kryssingssporet blir liggende parallelt med dagens jernbanespor.
For å bygge det nye kryssingssporet kreves det mange tiltak området.
På Søsterbekk stasjon er dagens plattform for kort for passasjertogene på strekningen, og stasjonen flyttes derfor til Haugfjell. På Haugfjell vil det bygges en ny stasjonsbygning.
For å få plass til det nye sporet må det lages en fjellskjæring nord for eksisterende spor, og det skal bygges et snøoverbygg på deler av strekningen. Over snøoverbygget blir det tilrettelagt en viltovergang med gangforbindelse som vil fungere som en sikker kryssing av jernbanen for både mennesker og dyr.
For at det skal være mulig å bruke vegen langs Nordstrømvatnet i anleggsperioden er det aktuelt å gjøre tiltak på vegstrekningen.
For å øke kapasiteten på Ofotbanen er det nødvendig å etablere et nytt kryssingsspor ved Horisontalen mellom Rombak og Katterat. Det skal gjennomføres en konsekvensutredning som vil utrede alternativer for kryssingssporet og anleggsgjennomføringen.
Det nye kryssingssporet vil få en lengde på ca. 1500 meter. Ca. 1200 meter av det nye sporet vil bli i tunnel. Det vil bli behov for å bygge snøoverbygg over sporvekslene og tunnelportaler ved inngangen til tunnelen.
Det planlegges å bygge et nytt kryssingsspor med mellomplattform på Katterat Stasjon. Prosjektet er i tidlig fase og ingen løsninger er ennå klare.
Det er planlagt å omgjøre det eksisterende hensettingssporet, spor 3, til et kryssingsspor på stasjonen. Kryssingssporet skal brukes av persontog og arbeidsmaskiner. Det skal også bygges en ny plattform.
Hensikten med prosjektet er å øke aksellasten for tog på Ofotbanen fra dagens 31 tonn til 32,5 tonn på strekningen mellom Narvik og Riksgrensen. Dette vil gjøre det mulig å kjøre tyngre tog og å øke kapasiteten på gods malmtransporten på Ofotbanen.
Det er flere tiltak som må gjøres for å gjøre dette. Det gjelde blant annet utskifting av skinner og sviller samt vurdering og sikring av bruer, fyllinger og støttemurer.
Kontakt

Siri Hollup Broholm
Arealplanlegger
Nyheter fra prosjektet
Åpent møte om reguleringsplan
Narvik kommune og Bane NOR inviterer til åpent møte om reguleringsplan om Søsterbekk kryssingsspor. Planen er lagt ut på høring.

Vellykket dialogmøte
Et engasjert publikum stilte til dialogmøte når planene for Søsterbekk kryssingsspor ble presentert for første gang. Deltagerne fikk se en gjennomgang av Bane NORs planer og mulighet til å stille spørsmål.

Oppstart av planarbeid på Søsterbekk
Bane NOR starter planleggingen av tiltak på Søsterbekk i Narvik kommune. Tiltaket skal gi et bedre tilbud på Ofotbanen og øke kapasiteten for gods på bane.
