Nasjonal transportplan stiller krav om at flere togreiser skal gå til og fra stasjoner som er tilgjengelige for alle. Oslo S er Norges mest trafikkerte jernbanestasjon, med rundt 100.000 av- og påstigninger hver dag. I dag er ingen av plattformene på stasjonen universelt utformet, og det skal Bane NOR nå gjøre noe med.
- I denne omgang skal vi bygge om minst fire av de ti plattformene på Oslo S, sier prosjektsjef i Bane NOR Lisa Wolme.
- Vi har valgt de fire plattformene som blir brukt av flest reisende, faktisk går hele 70 % av reisene til og fra Oslo S via disse plattformene.
Plattformene som skal få universell utforming er de som brukes av spor 5/6, 7/8, 9/10 og 11/12. Kontrakten som nå lyses ut inkluderer også opsjoner på ombygging av ytterligere plattformer, samt ombygging av veksler og kryss i spor 18 og 19.
Slik blir plattformene
Tiltakene omfatter oppgradering av selve plattformene. De skal heves til standard høyde på 76 centimeter for å sikre trinnfri adkomst til togene. Plattformene vil få heisforbindelse til personundergangen, og det etableres varmeanlegg for snøsmelting slik at vedlikeholdet forenkles.
- Disse tiltakene vil gi vesentlig bedre tilgjengelighet for alle reisende og bringe plattformene i tråd med kravene til universell utforming, sier Wolme.
- Det er også slik at rampene fra stasjonshallen ned til plattformene er for bratte til å oppfylle kravene til universell utforming. Derfor etablerer vi heis til personkulverten under sporene.
Får konsekvenser for de reisende
Arbeidene på de fire plattformene er planlagt oppstart i 2028. I byggeperioden vil det være nødvendig å stenge spor langs de aktuelle plattformene, noe som vil påvirke kapasiteten på stasjonen og få konsekvenser for togtrafikken. Arbeidene vil også merkes i personundergangen.
- Vi må etablere anleggsområder i undergangen, og det vil i perioder bli trangere fremkommelighet for de reisende. Vi ber om forståelse og skal gjøre det vi kan for å redusere ulempene, sier Wolme.
Fremdrift
Bane NOR tar sikte på å ha entreprenør på plass i starten av 2027. Kontrakten gjennomføres som totalentreprise med samspill, en modell som legger til rette for tett samarbeid om løsninger.
- Dette er et krevende prosjekt som direkte berører de reisende. Vi anser planleggingen og gjennomføringen som den mest kritiske delen. Vi ser frem til å gå i dialog med entreprenører som ønsker å bidra til gode løsninger både for jernbanen og for de reisende, sier prosjektsjef Lisa Wolme.
