Prosjektet, som heter stasjonstiltak og togparkering Rygge (STR) må bygges for at kapasiteten på Østfoldbanen fra Moss til Oslo skal kunne økes når det nye dobbeltsporet står klart.
Detaljkunnskap
De supplerende undersøkelsene består av grunnboringer, og gjøres for å få større detaljkunnskap til bruk i prosjekteringsarbeidet.
Tidligere undersøkelser har fastslått at området har varierende grad av kvikkleire, men det er samtidig vurdert at området ikke er utsatt for områdestabilitetsutfordringer.
Arbeidet startet helgen 25.-26. oktober, da det var et planlagt sporbrudd på den aktuelle strekningen. Prosjektet får da tilgang til å arbeide nær sporet.
Varighet til februar
Grunnboringerne vil fortsette på dagtid mandag til fredag til antatt februar 2026. Området som skal undersøkes ligger på strekningen Voll gård til Gon gård, både på Bane NORs områder (inkludert driftsvei langs jernbanesporet) og på tilgrensende eiendommer. Berørte grunneiere har fått informasjon direkte fra Bane NOR.
Det vil også bli boringer på/ved Bane NORs driftsvei langs jernbanesporet. Veien vil være tilgjengelig for turgåere mens arbeidene pågår, og det er ikke planlagt med stengning.
Ikke-støyende arbeid
Totalt skal det gjøres cirka 250 boringer. Det vil bli brukt én beltegående borerigg. Arbeidet er ikke støyende. Utførende entreprenør er Sweco Norges feltenhet.
Det skal også gjøres noe miljøprøvetaking. Dette innebærer også boring, men i mindre omfang.
Hovedarbeider fra 2028
Anleggsstart for hovedarbeidene planlegges fra høsten 2028. Men det vil være økende aktivitet frem til dette tidspunktet, knyttet til blant annet arkeologiske utgravinger sommer 2026 eller 2027, matjord-avtaking, testfelt for grunnstabilisering – og diverse andre forberedende arbeider.
Kontaktinformasjon
Spørsmål om arbeidet kan rettes til Bane NOR på e-post moss_utbygging@banenor.no
