Togparkering flytter til Hove

Hove ved Lillehammer står sentralt i flere Bane NOR-grep for å styrke jernbanen og togtilbudet i Innlandet. Nå er nye spor for parkering av inntil 16 togsett er bygget her, og dermed flyttes dagens togparkering bort fra Lillehammer sentrum.

  • Togparkering Lillehammer
  • Innlandet
  • Dovrebanen
  • Prosjektnyheter

Publisert: 8. september 2025 klokken 13:26

Dronefoto av sporområdet.

De nye parkeringssporene er bygd langs Dovrebanen i tilknytning til Bane NORs driftsbase. Tømmerterminalen skimtes til venstre i bildet. Foto: Bane NOR

Ingen skal gå av og på toget ved Hove, som ligger ca. tre kilometer nord for Lillehammer sentrum, men prosjektene her gir likevel mange positive effekter for både person- og godstrafikken.

Storprosjekt i rute

Også tog trenger et sted å parkere når de ikke går i trafikk. Gjennom å bygge det som på fagspråket kalles hensettingsområder, unngår vi at tomme tog tar opp plass på stasjoner og andre spor. Samtidig blir det enkelt å gjøre innvendig renhold og daglig vedlikehold for å ta vare på togsettene.

På Hove kommer det åtte spor med plass til totalt 16 togsett av typen Flirt som brukes i regiontog. Området skal også kunne brukes av annet skinnegående materiell.  Arbeidene startet i 2023 i regi av totalentreprenøren Baneservice og avsluttes i disse dager.

Prosjektet er i god rute, og hensettingsområdet settes i full drift innen ruteendringen i desember i år, opplyser prosjektleder Morten Berg-Solbakken i Bane NOR.

På lengre sikt er de nye parkeringsplassene en nødvendig forutsetning for å kunne få til flere avganger til og fra Lillehammer og på søndre del av Dovrebanen. Men man er avhengig av flere tiltak sørover for at det skal bli noe av.

Uttrekksspor og tømmerterminal

Syd for den nye togparkeringen på Hove er det også etablert et uttrekksspor. Hovedhensikten med dette sporet er at godstog på inntil 650 meter skal kunne vente utenfor hovedsporet på Dovrebanen og slippe annen trafikk forbi.

Sporet er både tiltenkt forsinkede godstog som kan vente uten å påvirke annen trafikk på Dovrebanen, og tog til og fra tømmerterminalen. Dette er ett av mange tiltak som på sikt skal bidra til mer gods på bane og mer robust togfremføring.

Norges tredje største tømmerterminal ligger på Hove, og Bane NOR kartlegger nå muligheter for å utvide kapasiteten ved terminalen.

Prosjektlederen iført vernetøy og hjelm med spor og bygninger i bakgrunnen.

Prosjektleder Morten Berg-Solbakken i Bane NOR på det nye hensettingsområdet. Foto: Bane NOR

To ukers arbeidsperiode

Fra og med 13. til og med 26. september er Dovrebanen stengt mellom Eidsvoll og Dombås mens Bane NOR jobber høyt og lavt en rekke steder på strekningen, og i denne perioden skal de nye hensettingssporene på Hove kobles sammen med Dovrebanen.

I samme tidsrom skal for øvrig Nye veier legge inn en ny kulvert hvor jernbanen skal passere under ny firefelts E6 som er under bygging ved Storhove.

Omfattende fornying og vedlikehold på Dovrebanen i september

I perioden 13. til 27. september utfører Bane NOR omfattende fornying og vedlikehold på Dovrebanen mellom Eidsvoll og Dombås. Helgen 13. til 15. september utføres det tilsvarende arbeid mellom Dombås og Trondheim S. Det blir buss for tog på strekningen.


Publisert: 8. september 2025 klokken 13:26