Siden 2017 har Kongsvingerbanen vært erklært overbelastet, noe som betyr at det har vært høyere etterspørsel etter å kjøre mer tog, enn de som er mulig. Kongsvingerbanen er i dag en av de mest kapasitetsutnyttede banestrekningene i landet. I løpet av et vanlig døgn trafikkerer rundt 100 tog denne linjen.

Prosjektdirektør Martin Hove forteller om arbeidene som skal gjøres med å oppgradere Kongsvingerbanen. Foto: Karoline Vårdal

Ordfører i Eidskog og leder av Jernbaneforum Kamilla Thue, er glad for at utbyggingen nå er i gang. Foto: Karoline Vårdal

Prosjektsjef Elisabeth Nordli orienterer om arbeidet som skal gjøres på Seterstøa. Foto: Karoline vårdal

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (t.v.) og prosjektdirektør Marin Hove for Bane NOR under markeringen på Galterud. Foto: Karoline Vårdal
Fjerner planoverganger
Oppgraderingen av Kongsvingerbanen vil øke sikkerheten for de reisende, ved å bidra til at flere planoverganger fjernes, blant annet på Bodung og på Seterstøa.
- På Seterstøa erstatter vi en planovergang med en overgangsbru. Det gir både økt trafikksikkerhet og bedre utnyttelse av kryssingssporet som ligger der i dag, sier Hove.
Det skal i tillegg gjennomføres ytterligere tre prosjekter for å øke kapasiteten:
- På Galterud bygger vi et nytt og lengre kryssingsspor. Dagens spor er for kort til å være effektivt, og dette tiltaket vil ha stor betydning for hele strekningen mot Kongsvinger og avlaster Kongsvinger stasjon.
- På Rånåsfoss stasjon bygger vi nye plattformer og en overgangsbru, og vi forlenger kryssingssporet. Det gir bedre tilgjengelighet for reisende gjør det mulig med av-/påstigning fra doble togsett. Det skal også etableres flere parkeringsplasser i tilknytning til stasjonen
- På Bodung skal vi etablere et helt nytt kryssingsspor. En positiv effekt av dette er at vi også sanerer fem planoverganger, hvorav 4 er driftsoverganger.
- Disse tiltakene vil forbedre tilbudet til godsselskapene, de reisende, og naboer til jernbanen, sa prosjektdirektør Martin Hove under markeringen.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård la vekt på at denne oppgraderingen vil styrke kapasitet mellom nord og sør i landet, men også ut over landegrensene. Han trakk frem prosjektet som et konkret eksempel på regjeringens satsing på mer gods på bane.
Les NRKs sak om markeringen(åpnes i ny fane) og se video med intervjuer her. (åpnes i ny fane)
Ferdigstilles 2026
Byggestart for Galterud kryssingsspor er i juni 2025, og prosjektet skal etter planen stå ferdig høsten 2026. Entreprenør for arbeidet er Anlegg Øst AS.