Inngår kontrakt om kryssingsspor for å øke kapasiteten på Kongsvingerbanen
Nå har Bane NOR den første entreprenørkontrakten for arbeider på Kongsvingerbanen. Det var en jevn konkurranse mellom flere, og det var Anlegg Øst Entreprenør AS som samlet sett leverte det beste tilbudet og ble tildelt kontrakten.
Publisert: 18. mai 2025 klokken 18:58

Utbyggingsdirektør Oslo-Øst Martin Hove (t.v.), signerer kontrakten på vegne av Bane NOR sammen med Trond Musdalslien på vegne av Anlegg Øst Entreprenør AS. Foto: Karoline Vårdal
På Galterud skal det bygges et nytt kryssingsspor like nord-øst for Galterud stasjon, i Kongsvinger kommune. Det finnes allerede i dag ett kryssingsspor inne på selve stasjonen, men dette er for kort for de lange godstogene, noe som betyr at det er få tog som kan møtes her. Ved å etablere et nytt og lengre kryssingsspor legger Bane NOR til rette for at 740 meter lange godstog kan møte hverandre. Det vil imøtekomme den store etterspørselen etter å kjøre lengre godstog på strekningen.
Første spadetak til sommeren
For å bygge det nye krysningssporet er det nødvendig å etablere en fylling i Glomma. Fyllingen og sporet strekker seg fra rett etter Huvnes bru (ved Kraftverkvegen Fv. 1954) og noen meter forbi Gulli bru (E16).
Første spadetak på Galterud skjer allerede til sommeren. Prosjektsjef for Kongsvingerbanen Elisabeth Nordli, er fornøyd med å ligge godt i rute med prosjektet.
– Det er veldig gledelig å nå denne viktige milepælen og ta steget fra planlegging til bygging. Og vi er glade for å ha med oss Anlegg Øst på laget videre, sier Nordli.
Arbeidet er planlagt gjennomført det kommende året slik at sporet kan tas i bruk høsten 2026.
– Vi takker Bane NOR for tilliten med denne kontrakten, som er viktig for oss. Vi ser fram til et godt samarbeid med fokus på kvalitet og bærekraftige løsninger, så vi får bygget et nytt kryssingsspor og øker kapasiteten for miljøvennlig godstransport, sier daglig leder i Anlegg Øst, Trond Musdalslien.
Ett av fire prosjekter på Kongsvingerbanen
Bane NOR skal oppgradere Kongsvingerbanen for å øke kapasiteten for gods- og tømmertransport. Effekten planlegges i flere byggetrinn, og Galterud kryssingsspor er ett av fire prosjekter som inngår i første trinn av oppgraderingen. For å kunne øke kapasiteten for gods er det helt avgjørende at alle prosjektene blir bygget. Sammen med Rånåsfoss, Seterstøa og Bodung planlegger Bane NOR å investere 1,5 MRD kroner på Kongsvingerbanen de neste årene. I tillegg pågår det planlegging av utvidelse av Norsenga tømmerterminal inne på Kongsvinger stasjon.
Banen er spesielt viktig for godstransport mellom Nord-Norge og Sør-Norge, og inn og ut av landet. Oppgraderingen vil også kunne gi økt fleksibilitet for persontogene på strekningen.
Øker sikkerheten langs jernbanen
Oppgraderingen av Kongsvingerbanen innebærer også at flere usikrede planoverganger legges ned og erstattes med sikre planoverganger med bom flere steder. Dette vil gi tryggere kryssing av banen for de som ferdes i nærområdet.
Publisert: 18. mai 2025 klokken 18:58