Inngår kontrakt for å sanere planovergang på Seterstøa
Bane NOR har signert kontrakt med Anlegg Øst Entreprenør for bygging av en ny overgangsbru i forbindelse med sanering av planovergangen som ligger på Kongsvingerbanen.
- Oppgradering av Kongsvingerbanen
- Innlandet
- Nyheter og aktuelt
- Prosjektnyheter
- Utbyggingsprosjekt
Publisert: 30. juni 2025 klokken 11:03

Signerte kontrakt for Seterstøa digitalt. F.v: Lisa Wolme, vikarierende prosjektdirektør, Elisabeth Nordli, prosjektsjef og Ole Kristian Moen, kontraktsrådgiver. På skjermen: Trond Musdalslien daglig leder og Jan Erik Kvarberg som er avdelingsleder, Anlegg Øst Entreprenør. Foto: Harry Korslund, Bane NOR
Prosjektet er en del av arbeidet som er i igangsatt for å øke sikkerheten og kapasiteten på Kongsvingerbanen.
– Vi er glade for å ha Anlegg Øst Entreprenør med på laget også på dette prosjektet. De har levert det beste tilbudet, og vi har gode erfaringer fra pågående samarbeid, sier prosjektsjef Elisabeth Nordli i Bane NOR.
To prosjekter på samme strekning
Saneringen av planovergangen på Seterstøa er en viktig del av moderniseringen av Kongsvingerbanen. Dagens planovergang ligger midt i krysningssporet og begrenser dermed kapasiteten. Ved å sanere eksisterende planovergang og etablere en kryssing på bro, vil vi bidra til økt trafikksikkerhet. Løsningen frigir plass i krysningssporet slik at det blir mulig for lengre godstog å krysse hverandre her.
Anlegg Øst Entreprenør ble tildelt kontrakt for arbeidene med kryssingsspor på Galterud for kort tid siden. Det er fordeler ved å ha samme entreprenør på begge prosjektene, selv om dette ikke har vært en del av evalueringen.
– Vi håper å kunne hente ut gode synergier mellom prosjektene på Galterud og Seterstøa. Det gir oss mulighet til å koordinere ressursbruk og fremdrift på en effektiv måte, sier Lisa Wolme, vikarierende prosjektdirektør i Bane NOR.
Ser frem til samarbeidet
Anlegg Øst Entreprenør AS er takknemlige for tilliten og ser frem til å komme i gang med prosjektet.
– Vi takker for oppdraget og setter stor pris på kontrakten. Bane NOR er en viktig og prioritert kunde for oss, sier Jan Erik Kvarberg som er avdelingsleder for Anleggsavdelingen hos Anlegg Øst Entreprenør.
Arbeidet er planlagt å starte opp umiddelbart, men det fysiske arbeidet på byggeplassen vil ikke starte før i august. Kontrakten har en estimert totalkostnad på 120 MNOK.
Fire prosjekter inngår i oppgraderingen
Kongsvingerbanen er i dag erklært overbelastet, og den er en av de mest trafikkerte enkeltsporede strekningene vi har i landet. Nå er to av fire prosjekter som inngår i Oppgradering av Kongsvingerbanen i gang. I tillegg til Seterstøa og Galterud skal vi oppgradere og bygge på Rånåsfoss og Bodung. Vi planlegger å investere 1,5 MRD kroner på Kongsvingerbanen de neste årene. I tillegg pågår det planlegging av utvidelse av Norsenga tømmerterminal inne på Kongsvinger stasjon.
Banestrekningen er spesielt viktig for godstransport mellom Nord-Norge og Sør-Norge, og inn og ut av landet. Oppgraderingen vil også kunne gi økt fleksibilitet for persontogene på strekningen.
Skrevet av
- Karoline Vårdal
Publisert: 30. juni 2025 klokken 11:03