Etter planen skal nye Kolbotn stasjon stå klar til bruk mot slutten av 2026. Frem til da skal det etableres to nye sideplattformer, samt en ny undergang med trapper og ramper.
Arbeidene vil medføre omfattende anleggsvirksomhet, og man må påregne støyende arbeider på dagtid. Vi sender ut varsel om spesielt støyende arbeider på SMS til de som bor nærmest. Dersom det blir behov for sterkt støyende arbeider om natten vil vi tilby alternativ overnatting til de mest utsatte.
På denne siden kan du følge arbeidene vi skal utføre høsten 2025. Generelt kan vi si at det vil være ordinær anleggsvirksomhet helt frem til stasjonen står ferdig, og vi vil først og fremst informere om arbeider som er til spesiell ulempe. Vi oppdaterer siden jevnlig.
Uke 38-40: 15. september - 6. oktober
- Arbeidene vil foregå nord for stasjonen, på stasjonsområdet og sør for stasjonen. Arbeidene gjennomføres døgnkontinuerlig, men det er ikke snakk om sterkt støyende arbeider som pigging, boring eller tilsvarende i nattperioden.
- Gravearbeider for stag til rørvegg A og AZ-spunt vil fortsette på dagtid, med eventuelle supplerende gravearbeider på natt. Boring av stag (den mest støyende aktiviteten knyttet til rørvegg A og AZ-spunt), samt fordybelbolter, vil kun foregå på dagtid. Det samme gjelder montering av pute. Noe sveising (ikke støyende) kan eventuelt bli utført på natt.
- Det skal gjennomføres armeringsarbeider og støp av top-down-plate, samt graving for fjernvarme på dagtid. Alle ovennevnte arbeider utføres på stasjonsområdet og på stasjonens vestside.
- Ved Solbråtan undergang vil det bli utført asfalteringsarbeider på natt i uke 38. Arbeidene vil kun pågå èn natt og utføres om natten av hensyn til sikkerheten for tredjepart.
- Entreprenør Infranord/OneCO vil montere master til belysning ved sporvekslere i nord og sør på natt i tidsrommet 01:00 - 05:00, dette er ikke sterkt støyende arbeider og planlegges gjennomført i uke 39-40.
Uke 41-44: 6. oktober - 3. november
Arbeidene vil foregå nord for stasjonen, på stasjonsområdet og sør for stasjonen. Arbeidene gjennomføres døgnkontinuerlig, men det er ikke snakk om sterkt støyende arbeider som sprengning, pigging, boring eller tilsvarende i nattperioden.
- Gravearbeider for stag til rørvegg A og AZ-spunt vil fortsette på dagtid, med eventuelle supplerende gravearbeider på natt. Boring av stag - den mest støyende aktiviteten knyttet til rørvegg vil kun foregå på dagtid. Noe sveising (ikke støyende) kan eventuelt bli utført på natt.
- Det skal også gjennomføres armeringsarbeider og støp av top-down-plate, samt graving for fjernvarme (omlegging og gjenfylling) på dagtid.
Alle ovennevnte arbeider utføres på stasjonsområdet og på stasjonens vestside.
- I uke 43 er det en periode på 36 timer uten persontrafikk på sporet, fra 25. oktober kl. 02 til 26. oktober kl. 14. I denne perioden blir det døgnkontinuerlig arbeid. Det skal bygges kryssing ved signalhuset og gjennom begge spor, samt strekking av kontaktledning. I løpet av bruddet vil det også komme en pakkmaskin.
- Entreprenør Infranord Norge AS/OneCO vil montere master til belysning, samt utføre montasje og terminering av gruppeskap og legging av kabler ved sporvekslere i nord og sør på natt, i tidsrommet 01 - 05. Dette er ikke sterkt støtende arbeider og planlegges gjennomført i uke 43 og 44.
- Sykkelhotellet er planlagt flyttet til endelig plassering i uke 44.
- I uke 44 vil det også pågå arbeider med riving av eksisterende master langs banen, føringsveisarbeider og legging av lokk på kabelkanaler (km 11.500 - km 14.350).