Prosjektet har tillatelse til å utføre anleggsarbeider gjennom reguleringsplanen fra 2016. Tillatt støy reguleres gjennom utslippstillatelsen gitt av Fylkesmannen i Østfold (nå Statsforvalteren) i 2019 og reguleringsbestemmelsene.
Fravik aksepteres
Generelt tillates støy på inntil 60 dB på dagtid (snitt for 12 timer). Det aksepteres fravik i kortvarige perioder (forstått som inntil tre måneder), men dette må varsles – og det må eventuelt settes inn tiltak. For alle støyende arbeider varsler Bane NOR i henhold til støyretningslinjen T-1442, følger opp særlig berørte naboer og gjennomfører avbøtende tiltak der dette er mulig.
Vil endre ett ord
- Vi ser nå at vi vil få flere og mer langvarige perioder med støy over grenseverdi når vi skal fortsette arbeidet i Moss sentrum, primært med den permanente støttekonstruksjonen i Fjordveien, og fra etableringen av jernbanekulverten i Kransen. Derfor har vi søkt Statsforvalteren om å endre ordlyden i den eksisterende utslippstillatelsen, sier Bane NORs prosjektsjef Per Olav Moslet.
Det er kun ett ord som søkes endret. Bane NOR ønsker å erstatte «kortvarige» med «varslede», slik at utslippstillatelsen åpner for at avvik aksepteres i varslede perioder.
Moss kommune har bekreftet at omsøkt endring er i tråd med prosjektets reguleringsplan.
Nødvendig
De støyende arbeidene er helt nødvendige for å gjennomføre dobbeltsporutbyggingen.
- Dessverre er mye arbeidet av en slik natur at det gir mye støy, selv om vi iverksetter tiltak. Dette viser godt utfordringene med å drive store anleggsprosjekter midt i et bysentrum - og der det bor mange mennesker, sier Per Olav Moslet.
Endring ut til høring
Bane NOR har gjort støyberegninger, og sett på hvilke bygg som kan bli berørt av langvarig støy. Ingen skoler eller barnehager blir berørt, men et hjørne i 2. etasje av Skoggata bo- og servicesenter er beregnet berørt like over grenseverdi på 60 dB. For enkelte adresser vil det kun være deler av bygget som blir berørt.
Modellbaserte støyberegninger
Støyberegningene er basert på modeller, og viser «verste-fall»-situasjonen med vind fra alle kanter.
Det vil ikke være snakk om kontinuerlig støy gjennom hele dagen, hver dag - men i perioder.
Basert på beregninger og modeller er det utarbeidet to støykart. Det ene viser støy fra spunting i den sørlige delen av Kransen sør (syd for Nyquists gate), mens det andre viser støy fra boring av pilarer ved Fjordveien (permanent støttekonstruksjon) samt jetpeling, rørboring og spunt i Kransen nord (området ved rundkjøringen).
Faktiske målinger
Beregningene vil følges opp med faktiske støymålinger mens arbeidene pågår. Dette vil gi et bedre og mer riktig bilde av støyen – og gi et bedre grunnlag for å målrette tiltak