Strukturstøy fra støp i Carlbergtunnelen
Bane NOR har de siste to ukene mottatt henvendelser fra beboere i Kallum-området som reagerer på strukturstøy som forplanter seg inn i husene. Kilden er mest sannsynlig støp av de siste 300 meterne av Carlbergtunnelen.
Publisert: 28. mai 2025 klokken 10:48

Det er denne støpevognen som jobber nord i Carlbergtunnnelen nå. Foto: Bane NOR.
Vognen, som støper den ferdige tunnelprofilen, nærmer seg nå enden av tunnelen ved Kleberget. Det er rett under 300 meter igjen, og onsdag 26. mai er støpevognen omtrent under krysset Ringveien og Kallumveien.
Vibrering
I tunnelen støpes det seksjoner på 12 meter, annenhver dag. Det går med cirka 300 kubikkmeter betong for hver støp. Som med all annen støp må det vibreres for å fjerne luftbobler. Hver støpoperasjon tar cirka 10-12 timer, med vibrering av og på – men ikke kontinuerlig.
Støp annenhver dag
Fremdrift er cirka 12 meter annenhver dag. Støp gjennomføres mandag, onsdag og fredag, og avsluttes vanligvis innen klokken 20.
Det antas at siste støp blir i slutten av juli, eller i begynnelsen av august.

Støpevognen befinner seg cirka 30 meter under markeringen i illustrasjonen.
Ny problemstilling
- At vibreringen gir strukturstøy i bygg over tunnelen er en ny problemstilling. Vi har opplevd at folk som bor over tunnelen har følt og hørt injeksjonsboring, og sprengning, men det er nytt at noen nå hører strukturstøy som følge av støp, sier Kenneth Haraldseth, Bane NORs delprosjektleder for tunnel.
Han forklarer at det er flere forhold som gjør at strukturstøyen kan forplante seg ekstra kraftig i området over der støpevognen arbeider nå.
- Én ting er at det er at det er mindre løsmasser, og mer fjell over tunnelen, jo nærmere vi kommer Kleberget. En annen er at mange hus er fundamentert på fjell i dette området. Denne typen strukturstøy bærer bedre gjennom fjell enn gjennom løsmasser, sier han.
Dessuten: Fordi tunnelen i dette området utvides fra to til tre spor, har en større og kraftigere støpevogn overtatt jobben på den siste strekningen. Det medfører også en kraftigere vibrering enn ellers i tunnelen, der det er brukt mindre støpevogner, sier Haraldseth.
Skrevet av
- Øystein Stavdal Paulsen
Publisert: 28. mai 2025 klokken 10:48