Støttemuren blir 190 meter lang, og løper mellom Fjordveien og Dr. Galtungs vei – fra Nyquists gate og sydover mot Boyebakken. Totalt antall pilarer er 116. Pilarene har en diameter på cirka 1,3 meter.
Forbedrer stabiliteten
Etablering av støtteveggen er en del av de områdestabiliserende tiltakene som må utføres for selve jernbaneutbyggingen. Støtteveggen vil forbedre stabiliteten i denne delen av faresonen betydelig.
Stålrør med armert betong
Arbeidet med boring av pilarer - inkludert stagforankring - antas å pågå ut 2026.
Pilarer er stålrør som bores ned i bakken, og fylles med armering og betong for å gi en solid konstruksjon. Disse settes tett sammen for å utgjøre en støttevegg. Vi starter i syd, og jobber oss nordover. Dybden til berg varierer fra cirka 10 meter i syd, til cirka 20 meter i nord.

Illustrasjon som viser plassering av pilarer, jetpeler i forkant og stagforankring. Illustrasjon: Bane NOR.
Jetpeling
På forhånd er det satt jetpeler i ribbeformasjon i forkant av der pilarene skal installeres, for å oppnå tilstrekkelig stabilitet og for å gi ekstra støtte til hovedkonstruksjonen. Det er også satt korte jetpeler ned mot berg for å danne et tett fundament for pilarene. Videre skal det settes jetpeler mellom pilarene. Disse jetpelene skal både tette mellomrommet mellom pilarene, og gi kontakt mellom støttevegg og jetpeleribbene som tidligere er satt i forkant. Totalt er det snakk om cirka 800 jetpeler.
Støy
Deler av arbeidet vil være støyende, særlig gjelder det nå pilarene skal bores/forankres cirka tre meter inn i berg. Dette vil gi støy over grenseverdi for nærliggende boliger. Disse er varslet særskilt. Les mer i støyvarsel.
Det skal etter hvert bores stag på 15-30 meter fra støttemuren og inn i fjellet under boligene i Dr. Galtungs vei. Disse stagene skal sørge for skråstilt forankring av muren.
Etterarbeider
Etter at pilarene og stagforankringen er på plass, blir det etterarbeider i form av blant annet støp av støttevegg over pilarene og tilbakefylling av masser i bakkant.
Oppfølging
Det er Keller Geoteknikk som er utførende entreprenør. Utførelsen følges tett opp av Bane NORs byggeledere og kontrollingeniører.