MossIA har overlevert første delområde til Bane NOR

Onsdag 12. november overtok Bane NOR dagsonen i Sandbukta, tunnelportalen og den nordlige delen av Mossetunnelen fra entreprenør MossIA.

  • Nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad
  • Prosjektnyheter

Publisert: 14. november 2025 klokken 10:53

Foto som viser ledere fra Bane NOR og MossIA utenfor tunnelportalen ved Sandbukta.

Utenfor tunnelportalen i Sandbukta (f.v.): Per Gunnar Davidsen (Bane NORs delprosjektleder dagsoner), Amalia Valero (MossIAs delprosjektleder for tunneler), Audun Aaland (MossIAs prosjektdirektør) og Per Olav Moslet (Bane NORs prosjektsjef).

Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR.

Leveransen går over en strekning på 1400 meter, og inkluderer:

  • Dagsone Sandbukta – 650 meter underbygning
  • Mossetunnelen fra Sandbukta til  Verket – 730 meter underbygning
  • Tunnelportalen i Sandbukta
  • To tekniske bygg, ett i tunnelen og ett i dagsonen
  • Diverse infrastruktur, drenering, kabelkanaler, fundamenter for master m.v. sporveksler

Anleggsarbeidene i nord er med dette avsluttet for MossIA, og Bane NOR tar over forvaltningen av denne delen av anlegget.

Dronefoto fra Sandbukta.

Dagsonen i Sandbukta, med portalen til Mossetunnelen øverst i bildet. 

Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR.

Underbygning

MossIA leverer fra seg ferdig «underbygning». Dette er jernbanens fundament, og har som oppgave å bære kreftene fra togene. Underbygningen sørger for stabilitet, drenering og riktig høyde og geometri for jernbanesporet.

De jernbanetekniske installasjonene som blant annet skinner, master, kontaktledning og signalanlegg kommer i en egen entreprise senere, med antatt oppstart 2028.

Foto som viser innsiden av Mossetunnelen.

Mossetunnelen ser nå slik ut på strekningen mellom Sandbukta og Verket.

Foto: Bane NOR.

Milepæl

- Med dette er en stor milepæl oppnådd i totalentreprisen til MossIA, sier Bane NORs prosjektsjef Per Olav Moslet.

Dilling-Såstad neste

Neste delleveranse nærmer seg også overtakelse. Dette omfatter 2,7 kilometer med underbygning mellom Dilling og Såstad.

Fra MossIAs totalentreprise gjenstår dermed ferdigstillelsen av dagsonen Dilling-Såstad, resten av Mossetunnelen, Carlbergtunnelen, Carlberg jernbanekulvert og Larkollveien veikulvert.

Slik det ser ut nå skal MossIA levere siste del av sitt kontraktfestede arbeid innen sommeren 2027.


Publisert: 14. november 2025 klokken 10:53