Tar i bruk midlertidig knuseverk på Carlberg

Som et miljøtiltak tar Bane NORs entreprenør MossIA i bruk et midlertidig knuseverk for stein ved Carlberg.

  • Nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad
  • Prosjektnyheter

Publisert: 19. september 2025 klokken 15:42

Dronebilde som viser riggområdet på Carlberg. Markeringer i bildet viser plassering av knuseverket.

Den gule ringen til venstre viser knuseverkets plassering syd av kulverten, mens ringen til høyre viser plasseringen i nord. Dronefoto fra 12. september. Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR.

Aktuell driftsperiode er fra uke 39 og ut november. Det planlegges for daglig drift, og arbeidstid er mandag til fredag innenfor tidsrommet 07 til 16.  

Knuseverket plasseres først på nordsiden av jernbanekulverten (opprinnelig plassering), før det i en periode på cirka tre uker flyttes til sørsiden - mellom anleggsveien og veien til Carlberg gård. 

Støy og støv 

Støyberegninger viser at ingen boliger blir berørt av støy over grenseverdier. Men deler av gårdsveien til Carlberg gård berøres når anlegget er i drift i det sørlige området. MossIA vil plassere ut informasjonsplakater, og tilby engangs-ørepropper til dem som ønsker det.

Det iverksettes tiltak for å redusere støvdannelse, blant annet bruk av vanningsanlegg.

Gjenbruk 

Det midlertidige knuseverket etableres for å kunne gjenbruke stein fra Carlbergtunnelen til tilbakefylling av terreng ved jernbanekulverten, og som underbygning for jernbanen i tunnelen. For å kunne brukes, må steinmasser fra tunnelen sorteres i ulike fraksjoner og sprengstein må knuses.

Totalt skal det knuses omtrent 65 000 tonn bunnrensk nord for jernbanekulverten, og rundt 20 000 tonn sprengstein sør for anleggsområdet.

Unngår unødig transport

Ved å gjenbruke bunnrensk og tunnelstein slipper man å frakte dette til et annet mottak, for så å hente inn nye masser.  Dermed reduseres antallet steintransporter med lastebil betraktelig. Vinneren er først og fremst miljøet.


Publisert: 19. september 2025 klokken 15:42