Arbeidet starter den første uken i desember, og vil vare til våren 2026.
Tiltaket har vært planlagt siden våren 2025, da det ble klart at det måtte gjøres tiltak for å stanse bevegelser i skråningen og øke stabiliteten i området.
Fjernet 6000 tonn fra skråningen
Hovedtiltaket var å fjerne vekt fra skråningen, ved å rive Høienhaldgata 5 og 7. Dette var ferdig i oktober, og cirka 6000 tonn ble fjernet. Avlastningen har gitt god effekt og stabiliteten er nå vesentlig forbedret.
Én rigg
Det er Keller Geoteknikk som skal utføre jetpelingen. Det vil bli brukt én rigg, og antatt fremdrift er cirka tre jetpeler om dagen – mandag til lørdag.
Dybden til fjell varierer fra cirka 15 til 30 meter.
Støy
Det er utført støyberegninger, som viser at ingen boliger vil bli utsatt for støy ut over grenseverdi.
Oppfølging av arbeidet
Prosjekteringen av jetpelingen har, som all geoteknisk prosjektering i Moss sentrum, vært gjennom uavhengig kontroll - og utførelsen vil følges tett av Bane NORs byggeledere og kontrollingeniører.

Illustrasjon som viser jetpelene som nå skal settes ved Høienhaldgata (lyseblå), jetpelene som settes for å kunne forlenge tunnelen med 110 meter (grønne). Illustrasjon: Bane NOR.
Tunnelforlengelse
Jetpeling for den 110 meter lange forlengelsen av Mossetunnelen fortsetter som planlagt, og det vil derfor jobbe to jetpelrigger i samme område i Kransen nord.
