Forlenger Mossetunnelen 110 meter med jetpeler

For å redusere lengden på kulverten i Kransen, forlenges Mossetunnelen med 110 meter.

  • Nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad
  • Prosjektnyheter

Publisert: 10. september 2025 klokken 08:26

Dronefoto/illustrasjon som viser hvor tunnelforlengelsen kommer.

Viser cirka utstrekning av tunnelforlengelsen. Se nederst i saken for illustrasjoner med nøyaktig angivelse. Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR.

SE ILLUSTRASJONER LENGST NED I SAKEN:

Forlengelsen gjøres ved å installere en «blokk» med jetpeler, som tunnelen drives gjennom.

Bane NOR meldte før sommeren at forlengelsen var på 30 meter, men dette er nå utvidet ytterligere 80 meter, til totalt 110 meter.

Disse grepene gjør at maksimal utgravingsdybde for kulverten reduseres med en tredjedel, fra ca. 33 til ca. 22 meter, noe som fører til en tryggere og enklere gjennomføring av kulvertarbeidene Det blir heller ikke nødvendig å midlertidig legge om riksveien i dette området.

I gang fra juni

Jetpelingen startet mandag 23. juni, og vil pågå i perioder frem til mai 2027. Antall jetpeler er cirka 1500. Første fase ble ferdigstilt i begynnelsen av august, og besto av 71 jetpeler.

Fase to var i gang fra 9. september og består av 372 peler, og antas å vare til januar/ februar 2026. De resterende ca. 1000 jetpelene for tunnelforlengelsen påbegynnes i slutten av februar neste år.

Ferdig drevet

Mossetunnelen ble i oktober 2023 ferdig drevet frem til  Høienhaldgata. Gjennomslag mot byggegropen skulle tas når byggegropen var tilstrekkelig utgravd.

Det var i utgangspunktet ikke nok bergoverdekning til å drive tunnelen videre sørover. Derfor var planen tidligere å etablere en stor byggegrop for å støpe en jernbanekulvert sørover mot den nye jernbanestasjonen.

Korter ned kulverten

Vi kommer nå til å redusere lengden på denne kulverten, og lager altså kunstig berg ved å sette jetpeler i blokk på en strekning sør for den ferdige delen av tunnelen. Dermed kan vi drive tunnel 110 meter lenger sør enn tidligere planlagt.

Metoden har vært brukt med suksess i flere andre jernbaneprosjekter, blant dem Drammen og Follobanen. Ressurser som var med i Drammen er nå tilknyttet prosjektet i Moss.

 Utførelsen følges tett

Jetpelene i fase to installeres fra rett sør for krysset mellom rv.19 og Høienhaldgata - og videre sydover mot Kransen. Grunnforholdene i dette området er annerledes enn nedenfor Høienhaldblokkene, og den geotekniske sikkerheten er langt bedre. Det forventes minimalt med bevegelser i grunnen som følge av arbeidene. Første fase av arbeidene forløp uten spesielle avvik, og vi forventer ikke noe annet nå.

Prosjekteringen har, som all geoteknisk prosjektering i Moss sentrum, vært gjennom uavhengig kontroll - og utførelsen vil følges tett av Bane NORs byggeledere og kontrollingeniører.

Illustrasjon som viser fase 2 av tunnelforlengelsen.

Angivelse av hvor jetpelene settes i fase 2 - fra september 2025 til februar 2026. Illustrasjon: Bane NOR.

Illustrasjon som viser hvor det skal settes jetpeler i fase 3.

Illustrasjonen viser utstrekning mot syd av jetpelingen i fase 3 (februar 2026-mai 2027). Lilla markering viser hvor den åpne byggegropen starter. Illustrasjon: Bane NOR.


Publisert: 10. september 2025 klokken 08:26