Forlenger Mossetunnelen med 30 meter
For å redusere lengden på kulverten i Kransen, skal Mossetunnelen forlenges med 30 meter. Dette gjøres ved å installere en «blokk» med jetpeler, som tunnelen drives gjennom.
- Nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad
- Prosjektnyheter
Publisert: 13. juni 2025 klokken 09:08

Jetpelene som tunnelen skal drives gjennom, settes nederst i Høienhaldgata. Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR.
Jetpelingen starter mandag 23. juni (se fremdriftsplan lenger ned), og vil pågå i perioder frem til januar 2026. Det skal brukes én rigg for å installere cirka 400 jetpeler.
Ferdig drevet
Mossetunnelen var i oktober 2023 ferdig drevet frem til Høienhaldgata. Gjennomslag mot byggegropen skulle tas når byggegropen var tilstrekkelig utgravd.
I dette området er det ikke lenger nok bergoverdekning til å drive tunnelen videre sørover. At dybden til berg øker er årsaken til at det må etableres en stor byggegrop, og støpes en kulvert, for å kunne fortsette jernbanesporet videre mot den nye jernbanestasjonen. Vi ønsker å redusere lengden på denne kulverten, og lager derfor kunstig berg ved å sette jetpeler. Det gjør at vi kan drive tunnel 30 meter lenger enn tidligere planlagt.
En ytterligere forlengelse av jetpelblokken sørover vurderes også, men dette er per i dag ikke endelig avklart.
Metoden har vært brukt i flere andre jernbaneprosjekter (Drammen og Follobanen).
Utførelsen følges tett
Jetpelene skal installeres ved den nedre delen av Høienhaldgata, og vil ikke påvirke stabiliteten til nærliggende bygg. Grunnforholdene der er annerledes enn nedenfor Høienhaldblokkene, og den geotekniske sikkerheten er langt bedre.

Illustrasjonen viser nøyaktig plassering av jetpelene. Fargeforskjell viser de ulike fasene i arbeidet. Illustrasjon: Bane NOR.
Det forventes minmalt med bevegelser i grunnen som følge av arbeidene. Prosjekteringen har, som all geoteknisk prosjektering i Moss sentrum, vært gjennom uavhengig kontroll - og utførelsen vil følges tett av Bane NORs byggeledere og kontrollingeniører.
Ikke lenger behov for omlegging av rv.19
På grunn av utførte optimaliseringsarbeider som reduserte bredden på kulverten gjennom Kransen, er det ikke lenger behov for å flytte riksveien nærmere Kjellerødgården, slik det opprinnelig var planlagt. Nå er det kun nødvendig med en midlertidig justering av kjøremønster og veimerking på strekningen forbi Høienhaldgata, mens vi i ukene 34 til 36 skal legge om vann- og avløp i en kum som ligger nederst i Høienhaldgata, tett på riksveien.
Det legges opp til følgende tidsplan :
- Uke 24-25: Omlegging av høyspent
- Uke 26-27: Jetpeling (starter mandag 23/6)
- Uke 28-29-30: Sommerferie på anlegget
- Uke 31-33: Jetpeling
- Uke 34-37: Omlegging av vann og avløp (ingen jetpeling i perioden)
- Uke 37- uke 4: Jetpeling
Ferie på anlegget
Entreprenørene i sentrum tar sommerferie i ukene 28-29-30, og det er ikke planlagt noen aktivitet på anlegget i dette tidsrommet. Dette gjelder hele anleggsområdet i Moss sentrum.
Arbeidstid og støy
Jetpelingen er ikke spesielt støyende, men vil gi en bore- og durelyd. Beregninger viser overskridelser av grenseverdier for boliger innenfor 50-60 meter fra arbeidene. Disse vil bli varslet særskilt. På grunn av høyden på riggen vil det ikke være mulig å støyskjerme tilstrekkelig. Som tidsplanen over viser, vil det ikke foregå jetpeling kontinuerlig gjennom perioden.
Arbeidstider er innenfor tidsrommet klokken 07 til 19 på hverdager, og 08-16 på lørdager.
Publisert: 13. juni 2025 klokken 09:08