Bane NORs arbeider i Moss sentrum

Bane NOR har fått flere spørsmål om prosjektet i Moss knyttet til skredet ved Nesvatnet.

  • Nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad
  • Prosjektnyheter

Publisert: 5. september 2025 klokken 09:49

Dronefoto som viser Bane NORs anleggsområde i Moss sentrum.

Dronefoto fra Moss sentrum, 4. september. De fleste kummene som er synlige i bildet inneholder ulike typer overvåkingssensorer. Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR.

Årsaken til skredet ved Levanger er ikke kjent.(åpnes i ny fane)

- Det kan ikke utelukkes at arbeider med kalksement-stabilisering var den utløsende årsaken, men det er altfor tidlig å trekke en slik konkusjon, sier utbyggingsdirektør Bettina Sandvin.

Hun legger til:  - Vi ønsker alle å forstå hva som har skjedd – og om hendelsen kan ha relevans for vårt arbeid i andre prosjekter. Vi vurderer fortløpende om det er behov for å gjøre justeringer i Moss, men vi har så langt ikke sett grunn til det.

Sandvin sier at prosjektet i Moss er ikke sammenlignbart med prosjektet ved Nesvatnet i Levanger.

Mange tilltak er utført

Bane NORs prosjektsjef i Moss, Per Olav Moslet, sier det er allerede gjort mange tiltak for å øke sikkerheten i faresone Moss havn. Noen av disse er fysiske tiltak for å heve områdestabiliteten til et tilstrekkelig nivå for å kunne utføre anleggsarbeider, andre er tiltak knyttet til oppfølging, kontroll og overvåkning, både innenfor anleggsområdet og utenfor.

Omfattende overvåking

- Grunnarbeidene foregår i områder der geoteknisk stabilitet tillater det, enten fordi stabiliteten allerede var god nok, eller som følge av at Bane NOR har forbedret den. Arbeidene er underlagt et svært omfattende kontroll- og overvåkingsregime. Dessuten er arbeidet som nå pågår av begrenset omfang, og det benyttes metoder som er godt tilpasset lokale forhold og formål, sier Moslet. 

I Moss er det tidligere utført kalksement-stabilisering, men det foregår ikke denne typen arbeid nå sier Moslet.

Pågående jetpeling

Prosjektet er nå i ferd med å fullføre jetpeling ved Kleberget som forberedelse til gjennomslag i Carlbergtunnelen. Det installeres også jetpeler ved Fjordveien for å ivareta fjellforankring for den permanente støttekonstruksjonen. Det planlegges i tillegg mer jetpeling i den øvre delen av Kransen i forbindelse med forlengelse av Mossetunnelen. Jetpeling som metode egner seg best for alle disse arbeidene.

Kontinuerlige vurderinger

- Vi forstår at den tragiske hendelsen ved Nesvatnet kan skape bekymring i Moss. Vi vurderer kontinuerlig overføringsverdien til Moss etter hvert som vi får mer informasjon. Ved behov vil vi raskt endre våre arbeider eller oppfølging, og prosjektet i Moss har en organisasjon som har erfaring med håndtering av krevende problemstillinger. Vi kan forsikre at vi setter sikkerheten først, avslutter Sandvin.


Publisert: 5. september 2025 klokken 09:49