- Det meste av vekten ble fjernet uken før høstferien. Vi så en nokså umiddelbar effekt på bevegelsene som har pågått siden forsommeren 2024, sier Bane NORs prosjektsjef Per Olav Moslet.
Det var forventet at bevegelsene ville avta, men ikke like mye, eller like raskt.
-Vi følger likevel nøye med på instrumenteringen og overvåkingen, for å verifisere at tendensen fortsetter som ventet, sier Moslet.
Bedre stabilitetssituasjon
Avlastingen har ført til en langt bedre stabilitetssituasjon øverst i Kransen, og det gir økt robusthet for de videre byggearbeidene. Samtidig som bevegelsene i praksis har stanset helt opp, er kapasiteten i leiren økt.
- Dersom bevegelsene hadde fortsatt etter avlastingen, ville situasjonen likevel vært vesentlig bedre enn før avlastingen. Enkelt forklart gjør avlastingen at leiren tåler større grad av tøyning, forklarer Moslet.
Grunnstabilisering der blokkene sto
For ytterligere å bedre stabilitetssituasjonen, vil Bane NOR igangsette jetpeling på tomten der Høienhaldgata 5 og 7 sto.
Det skal settes 198 jetpeler på oversiden av området der det har vært registrert bevegelser. Dette arbeidet starter når Høienhaldgata 9 er fraflyttet. Arbeidet forventes å vare i cirka fire måneder.
Tunnelforlengelse
Arbeidet med tunnelforlengelsen på 110 meter fortsetter som planlagt. Det installeres jetpeler, som tunnelen skal drives gjennom.
Jetpelingen startet mandag 23. juni, og vil pågå i perioder frem til mai 2027. Antall jetpeler er cirka 1500. Første fase ble ferdigstilt i begynnelsen av august, og besto av 71 jetpeler. Fase to var i gang fra 9. september og består av 372 peler, og antas å vare til januar/ februar 2026. Pr. 14. oktober er cirka 180 av pelene installert.
Det er ikke registret noen uønsket respons i grunnen fra jetpelingen, og installasjonen går som forventet.