Tester nytt signalsystem på Gjøvikbanen – buss for tog for passasjerene

Bane NOR tester det nye digitale signalsystemet ERTMS på Gjøvikbanen mellom Roa og Gjøvik denne uken. Det digitale signalsystemet er en helt nødvendig fornyelse av jernbanens mange og gamle signalanlegg, og skal gi passasjerene mer stabil jernbane med flere tog i rute.

  • Utbyggingsprosjekt
  • Nytt digitalt signalsystem (ERTMS)
  • Prosjektnyheter

Publisert: 15. april 2024 klokken 10:29

Passasjerene på Gjøvikbanen nord for Roa får en del buss for tog i 2024 mens Bane NOR tester det nye moderne signalsystemet ERTMS. Tyge Møller Christiansen, Bane NOR

Når vi tester det nye signalsystemet, kan vi ikke kjøre passasjertog. Det betyr at det blir buss for mellom Roa og Jaren/Gjøvik fra søndag 14. april kl. 02:20 til lørdag 20. april kl. 01:45. Bussene kan bruke lengre tid enn toget, og ha andre avgangs- og ankomsttider. Det kan også ta ekstra tid å komme seg til bussholdeplassen, og bytte mellom buss og tog. Det kan også være færre parkeringsplasser som er tilgjengelig som følge av arbeidene. Bane NOR ber reisende vise hensyn og forholde seg til oppmerkede parkeringsplasser på Roa stasjon, så bussen kommer frem. Dersom det er fullt, kan det være bedre kapasitet på Grua eller Harestua. Du finner informasjon om reisen på vy.no(åpnes i ny fane), eller i Vys app. Bane NOR beklager til de reisende for nok en runde med buss for tog.

Det nye signalsystemet skal etter planen tas i bruk i høst. Da må vi koble det opp allerede på sensommeren, så vi får fullført de siste arbeidene, og så førere i Vy og Bane NOR får øvelseskjørt. Derfor blir det også perioder med buss for tog etter sommeren. 

Når vi setter det nye signalsystemet i drift, tar vi samtidig i bruk helt nyutviklet teknologi. Vi tester mye i forkant for å få en så smidig oppstart som mulig. Samtidig vet vi av erfaring fra Østfoldbanens østre linje (som har en eldre versjon av samme digitale signalsystem), at det kan dukke opp ting som må rettes eller forbedres.

Passasjerene på Gjøvikbanen, nord for Roa, er de første som får dette nye signalsystemet. Ulempen med å være først er at det blir en del buss for tog når vi tester og at det kan bli noen togforsinkelser under oppstarten. Fordelen er at passasjerene på Gjøvikbanen vil ha det mest moderne signalsystemet som finnes i Europa. Når vi har hatt det nye signalsystemet i drift en stund og vi vet at alt virker som planlagt, skal vi øke antall tog på Gjøvikbanen, slik kundene er forespeilet. Da får passasjerene en mer stabil jernbane, med færre forsinkelser og flere tog i rute.


Skrevet av:

  • Hedda Nossen

Publisert: 15. april 2024 klokken 10:29