Utbygging av jernbanen i Melhus kommune

I Melhus kommune skal det gjennomføres tiltak både på Ler og i området ved Melhus stasjon. Begge steder vil tilbudet til de reisende bli bedre.

  • Kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen

Publisert: 8. oktober 2025 klokken 09:41

3D Illustrasjon av Melhus stasjon sett fra sør. Viser nye spor og publikumsfasiliteter.
Illustrasjon av Melhus stasjon med nye spor og publikumsfasiliteter. Foto: Bane NOR

Ler

På Ler ble et nytt kryssingsspor etablert i 2020, men for å forbedre infrastrukturen og øke kapasiteten på jernbanen er det nødvendig med flere tiltak på stasjonen.

Det største tiltaket er byggingen av en ny sideplattform. Denne plattformen vil gjøre det mulig for passasjerer å gå av og på togene på en trygg og effektiv måte også i spor 2. I tillegg vil det bli etablert en overgangsbru mellom plattformene, som vil gjøre det enklere og sikrere for passasjerene å krysse sporene.

Ved å ha muligheten for av og påstigning på begge spor, øker fleksibiliteten på banestrekningen. Dette gjør det mulig å håndtere et økt antall togavganger, potensielle avvikssituasjoner og hente igjen forsinkelser.

Melhus

I og ved Melhus sentrum skal prosjektet Kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen gjennomføre oppgraderinger ved Melhus stasjon og flere steder både nord og sør for stasjonen.

Hovedarbeidet er bygging av et nytt spor på ca. 1000 meter sørvest for eksisterende spor, fra Felleskjøpet i nord til Loddbekken i sør. Det nye sporet skal tilrettelegges for samtidig innkjøring av to tog, noe som betyr at to tog kan kjøre inn på stasjonen samtidig, i forskjellige spor fra hver sin retning. Dette gjøres for å kunne håndtere det økte antallet togavganger og vil spare togene for mye venting og gi en stor gevinst for togtrafikken i Trøndelag.

I sammenheng med byggingen av kryssingsspor skal den eksisterende plattformen på stasjonen oppgraderes og det bygges en ny plattform for nytt spor 2. Publikum får en bedret opplevelse når den nye stasjonen står klar, og spesielt det nye venterommet vil være en stor forbedring fra dagens standard. Samtidig vil adkomsten til den nye plattformen, via den eksisterende kulverten under sporene, bli universell utformet. Kulverten for gang- og sykkel vil også bli forlenget for å få plass til nytt spor.

Sør for Mehus stasjon skal en ny jernbanebru over Hølondvegen bygges og området ved Loddbekken- oppgraderes. Dette sikrer både jernbanens infrastruktur, i tillegg til det omliggende området mot flom og bedrer forholdene for fiskevandring.

Nord for Melhus stasjon skal det gjøres utbedringer på jernbanens eksiterende infrastruktur og for å bedre trafikksikkerheten i området vil planovergangen ved Lamoen bli lagt ned. Som følge av dette vil området på Lamoen tilbakeføres. 


Publisert: 8. oktober 2025 klokken 09:41