Signerte kontrakt for nye kryssingsspor
Flere dyktige kandidater knivet om kontrakten for Alstad, Nesvatnet og Østborg. Nå er det klart at det er Infrakraft som får oppdraget.
Publisert: 27. mai 2025 klokken 12:23

Bak fra venstre: Kristian Aune fra Infrakraft, prosjektleder i Infrakraft Marcus Olsson, kontrakts rådgiver i Bane NOR Frode Aunet Dyngeland, prosjektsjef i Bane NOR Ingunn Skaufel, prosjektleder i Bane NOR Kristine Vognild og prosjekteringsleder Ahmet Tetik. Foran: Daglig leder i Infrakraft, Kenneth Olsson, og prosjektdirektør i Bane NOR, Per Vilnes. Foto Anette Fossmo

Lykkelig gjeng som feirer signering av kontrakt med kake. Foto Anette Fossmo
Kontrakten er signert, og det er bestemt at det er Infrakraft som skal bygge de nye kryssingssporene på Alstad, Nesvatnet og Østborg. De blir dermed den tredje entreprenøren som blir en del av Bane NORs Kapasitetsøkende tiltak-eventyr på Trønderbanen.
Begivenheten ble markert med kake i Bane NORs lokaler på Marienborg i Trondheim.
– Vi er selvfølgelig glade for å få med oss en så dyktig entreprenør med på laget, og vi ser frem til å samarbeide med Infrakraft, sier Ingunn Skaufel, prosjektsjef i Bane NOR
Fokuset på klima og miljøhensyn ble avgjørende for tildelingen, men Infrakraft leverte på alle kriterier.
- Infrakraft etterlot seg et godt helhetsinntrykk, og vi er trygge på at de har en god forståelse for oppdraget, fortsetter prosjektsjefen.
- Vi er svært fornøyde med å vinne prosjektet Alstad, Nesvatnet og Østborg. Prosjektet støtter oppunder vårt fokus på klima og miljø, som gjør at vi kan bidra til bærekraftig utvikling av Trønderbanen. Det er vi stolte av. Vi ser frem til et godt samarbeid med Bane NOR, sier Kenneth Olsson, daglig leder i Infrakraft AS.
Nærmere om oppdraget
Ved Alstad i Stjørdal kommune og Nesvatnet og Østborg i Levanger kommune skal det bygges nye krysningsspor som gjør det mulig at tog opp til 600 meter kan passere hverandre. Kryssingssporene er viktig for å øke både kapasitet og punktlighet på jernbanen i Trøndelag. på Nordlandsbanen.
Ved alle de tre kryssingssporene er det dårlige grunnforhold, så grunnstabilisering blir en viktig del av kontrakten. Bane NOR er trygge på at Infrakraft kommer til å levere arbeid av høy kvalitet.
Publisert: 27. mai 2025 klokken 12:23