I forbindelse med bygging av kryssingsspor på Østborg, skal vi rive og bygge ny Sæther bru. Arbeidet med å rive den eksisterende brua starter 08. oktober, men brua stenges for gjennomkjøring allerede den 07. oktober.
– Vi er glade for at vi kan starte arbeidet med Sæther bru litt tidligere enn planlagt. Det betyr at vi kan ferdigstille arbeidet med brua før våronna neste år, og dermed unngår vi at jobben får større påvirkning på jordbruket i området, sier prosjektsjef for Kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen i Bane NOR Ingunn Skaufel.
Bakgrunnen for utskiftningen er at den nåværende brua er for kort til å romme det nye krysningssporet som skal bygges.
– Grunnforholdene i området brua står på er stabile. Vi har gjort grundige vurderinger, og alt ligger til rette for en trygg og effektiv gjennomføring, sier Skaufel.
Skiltet omkjøring
Gjennom hele perioden vil arbeidet pågå på dagtid mellom 07.00 og 20.00. Mens arbeidet med brua pågår, vil kjøremønsteret i området bli påvirket.
Alternativ rute går over Gamle kongeveg nord, via Åsaunvegen og ned til E6. Alle nødetater er informert om at veien holdes stengt i denne perioden.
– Så lenge brua er stengt, vil omkjøring bli tydelig skiltet. Går alt etter planene, vil den nye brua stå ferdig i løpet av april 2026, forteller Skaufel.
Storsatsning i Trøndelag
Arbeidene på Østborg er en del av en større satsning kalt «Kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen», som i løpet av de kommende årene skal gi jernbanen i regionen et realt løft.
Ambisjonen er å øke frekvensen og gi bedre punktlighet på regiontog i Trøndelag. Dette betyr to tog i timen på strekningen mellom Melhus – Stjørdal, og ett tog i timen mellom Støren – Melhus og Stjørdal – Steinkjer. I tillegg blir det to tog i timen til Steinkjer i utvidet rushtidsperiode.