Gjennomførte aktiviteter
- Planprogram var ute til offentlig ettersyn fra januar til februar 2024. Flere merknader ble mottatt og vurdert.
- Det er jobbet med tekniske løsninger og kapasitetsbehov gjennom 2024 og 2025.
- Et konkret forslag til løsning er valgt, med fire spor forbi Grorud og ny plattformstruktur.
- Det er gjennomført vurderinger av geotekniske forhold og krav til universell utforming.
Valgt løsning
- Midtstilt ventespor for sørgående godstog til Alnabru
- Ny sideplattform med universell utforming
- Ny adkomst via trappehus og rampe i grønn skråning
- Plattform med møblering, belysning og overvannshåndtering
- Fokus på miljø, gjenbruk og stedstilpasset arkitektur
- Ny stasjonsinngang mot Østre Aker vei
- HC-parkering, bil- og drosjeavstigning og sykkelparkering
Varslede planutvidelser
- Mot Haugenstua – tidligere vurdert for tekniske bygg, men ikke lenger aktuelt.
- Busstomt ved stasjonen – planlagt underjordisk fordrøyningsbasseng. Endret trafikkmønster og ny adkomst vurderes.
- Fossumbekken – behov for sikringstiltak mot erosjon i kvikkleireområde. Følges opp av Bane NOR uavhengig av planprosessen.
Veien videre
- Tidlig 2026: Teknisk plan ferdigstilles og godkjennes
- 2. kvartal 2026: Innsending av reguleringsplan til Plan- og bygningsetaten
- 2029–2032: Byggeperiode (avhengig av togstans)
- Ibruktagelse: 2032
Det jobbes parallelt med mindre tiltak som kan muliggjøre innfasing av nye tog allerede fra 2026.