Løypemelding

Arbeidet med Grorud ventespor og ny stasjonsutforming er godt i gang. Prosjektet skal legge til rette for seks tog i timen på L1-linjen og bedre forhold for godstrafikk til Alnabru. Samtidig skal stasjonen oppgraderes med universell utforming og moderne fasiliteter.

  • Planlegging av ventespor Grorud stasjon
  • Planprosjekt
  • Prosjektnyheter

Publisert: 27. november 2025 klokken 11:53

Gjennomførte aktiviteter 

  • Planprogram var ute til offentlig ettersyn fra januar til februar 2024. Flere merknader ble mottatt og vurdert. 
  • Det er jobbet med tekniske løsninger og kapasitetsbehov gjennom 2024 og 2025. 
  • Et konkret forslag til løsning er valgt, med fire spor forbi Grorud og ny plattformstruktur. 
  • Det er gjennomført vurderinger av geotekniske forhold og krav til universell utforming. 

Valgt løsning 

  • Midtstilt ventespor for sørgående godstog til Alnabru 
  • Ny sideplattform med universell utforming 
  • Ny adkomst via trappehus og rampe i grønn skråning 
  • Plattform med møblering, belysning og overvannshåndtering 
  • Fokus på miljø, gjenbruk og stedstilpasset arkitektur 
  • Ny stasjonsinngang mot Østre Aker vei 
  • HC-parkering, bil- og drosjeavstigning og sykkelparkering 

Varslede planutvidelser 

  1. Mot Haugenstua – tidligere vurdert for tekniske bygg, men ikke lenger aktuelt. 
  1. Busstomt ved stasjonen – planlagt underjordisk fordrøyningsbasseng. Endret trafikkmønster og ny adkomst vurderes. 
  1. Fossumbekken – behov for sikringstiltak mot erosjon i kvikkleireområde. Følges opp av Bane NOR uavhengig av planprosessen. 

Veien videre 

  • Tidlig 2026: Teknisk plan ferdigstilles og godkjennes 
  • 2. kvartal 2026: Innsending av reguleringsplan til Plan- og bygningsetaten 
  • 2029–2032: Byggeperiode (avhengig av togstans) 
  • Ibruktagelse: 2032 

Det jobbes parallelt med mindre tiltak som kan muliggjøre innfasing av nye tog allerede fra 2026. 

 


Publisert: 27. november 2025 klokken 11:53