Slik tester vi det nye signalsystemet
Innføringen av det digitale signalsystemet ERTMS markerer et teknologisk kvantesprang for norsk jernbane. For å sikre at systemet er trygt og fungerer godt, jobber vi med omfattende testing – både i utlandet, på testlaben på Campus Nyland og ute i sporet.
Publisert: 23. juni 2025 klokken 10:16

Før vi satte i drift det nye signalsystemet på Gjøvikbanen, ble systemet grundig testet både i testlaboriatorium og ute i sporet. Hedda Nossen
Signalsystemet består av tre nyutviklede systemer som skal virke sammen; det er et nytt sikringsanlegg, et datasystem i togene og et system for å styre togtrafikken. For å sørge for at systemet er trygt, godt og i tråd med krav tester vi systemene nøye, både hver for seg og sammen.
Digital tvilling på Campus Nyland
De tre leverandørene tester hvert delsystem hver for seg. Siemens utfører sine tester i Braunschweig i Tyskland – der testes sikringsanlegg. Thales tester trafikkstyringssystemet, TMS, i Ditzingen i Tyskland, mens Alstom tester utstyret i togene i Charleroi i Belgia.
På Campus Nyland i Oslo kobles de tre delsystemene sammen, og testes for å sikre at de virker som de skal sammen. Datasenteret på Campus Nyland er i prinsippet en digital tvilling av ERTMS-systemet som skal i produksjon, og som etter hvert skal styre togtrafikken på det norske jernbanenettet.
Dette er et testsenter som er bygd opp på samme måte som et produksjonsanlegg, og som huser alt av teknisk utstyr for signal og trafikkstyringssystem.
Vil finne feil
Vi tester for å sikre at det nye ERTMS signalsystemet og verdikjedene virker som forutsatt, og at vi har en kvalitet på løsningen som tilfredsstiller krav til både funksjonalitet, sikkerhet og tilgjengelighet.
Målet er å finne feil så tidlig som mulig, og rette disse, så vi tar i bruk et sikkert og pålitelig signalsystem
Vi tester blant annet forskjellige trafikale situasjoner opp mot regelverket, og sjekker både at systemene oppfyller kravene, og at løsningen virker slik som tenkt.
Tester i sporet
Vi tester så mye som mulig på Campus Nyland. Det sparer passasjerer og gods i stor grad for at vi må stanse togtrafikken og buss for tog. Samtidig er det viktig å teste nok med tog i sporet, for det er først da vi får testet hele verdikjeden fra togleder til lokfører.
Siden Gjøvikbanen var den første vi gikk i drift med ERTMS, var det behov for ekstra testkjøring med tog. Da fikk vi samspillet mellom alle systemene, og hele verdikjeden ut til de ansatte som skal drifte, forvalte og vedlikeholde signalsystemet.
Dette omfattet også testing av den håndholdte terminalen som skal brukes i drift- og vedlikeholdsoppgaver. Vi testet også operasjonelle prosedyrer som fører og togleder skal bruke i driftssituasjoner.
Vi har testet både normale driftssituasjoner, men også avvikssituasjoner. På denne måten får vi en bedre forståelse for hvordan løsningen oppfører seg, så vi kan bygge på med riktige prosedyrer.
Lærer og utvikler systemet videre
Med ERTMS tar vi ikke bare i bruk nyutviklet teknologi, men også nye operasjonelle regler og en ny måte å bygge signalsystemer på.
Selv om vi tester mye i forkant for å få en så smidig oppstart som mulig, vet vi av erfaring, at det vil dukke opp ting som må rettes eller forbedres.
Det erfarte vi både på erfaringsstrekningen, Østfoldbanens østre linje, og da vi tok i bruk ERTMS på Gjøvikbanen mellom Roa og Gjøvik. Det er allerede gjort tilpasninger i programvaren både for signal- og trafikkstyringssystemet siden oppstart.
Før ERTMS ble tatt i bruk på Gjøvikbanen hadde vi et godt støtteapparat på plass for driftsorganisasjonen, noe som gjorde at vi sammen raskt kunne løse eventuelle utfordringer som dukket opp.
Videreutvikling av systemene gjøres på bakgrunn av flere behov. På Nordlandsbanen og Vestfoldbanen trengs det for eksempel nye funksjoner.
Vi gjør også forbedringer på bakgrunn av erfaringer fra Gjøvikbanen. Det vil derfor være et gjennomgående utviklingsløp under utrullingen av ERTMS.
Publisert: 23. juni 2025 klokken 10:16