Kort om ERTMS
Hva bygger vi og hvorfor? Når kommer egentlig det nye signalanlegget på din strekning?

For at jernbanen skal være konkurransedyktig også i fremtiden må vi skifte ut dagens gamle anlegg med det nye digitale signalanlegget ERTMS. Hilde Lillejord
På denne siden:
Hva bygger vi og hvorfor?
Bane NOR er i gang med å modernisere jernbanen ved å innføre et nytt, digitalt signalsystem: ERTMS (European Rail Traffic Management System). Dette er en felles europeisk standard som blant annet gjør det enklere å kjøre tog over landegrenser.
Dagens signalanlegg er basert på utdatert teknologi. Tilgang til kompetanse og reservedeler er en utfordring, og de gamle signalanleggene er ofte utsatt for feil.
Derfor skal vi fornye alle signalanlegg. Dette er et av Norges største digitaliseringsprosjekt, og omfatter hele landet – det vil si mer enn 4000 kilometer jernbane og 300 stasjoner. I tillegg må omtrent 400 tog bygges om med nytt datautstyr for å kunne kommunisere med det nye signalanlegget.
Med ERTMS går vi over til et data- og kommunikasjonsbasert system. Kort sagt flytter vi dagens lyssignaler fra sporet og inn i togene. Det gir mindre utstyr i og langs sporet, og reduserer risiko for feil. Det skal gi reisende og gods en mer punktlig jernbane med flere tog i rute.
Langs sporet
For å få til transformasjonen fra analogt til digitalt signalsystem, er vi nødt til å utføre arbeid langs alle landes jernbanestrekninger i flere perioder. Arbeidet omfatter blant annet føringsveier for kabel, strømtilførsel, økt radiodekning til tog, veisikringsanlegg, tekniske hus og komponenter i sporet som akseltellere, baliser, kabling og skilt.
Arbeidet starter normalt 3-4 år før systemet tas i bruk på en strekning. Da har planlegging og prosjektering allerede pågått i 2-3 år. Det meste av arbeidet ute gjøres uten stopp i togtrafikken, men det er enkelte arbeider som krever at trafikken stoppes. Det gjelder for eksempel når vi skal installere nye drivmaskiner til sporvekslene. Denne type arbeid planlegges så langt vi kan, i sammenheng med annet arbeid slik at vi utnytter den allerede planlagte arbeidsperioden i helger, på sommeren og til påske.
Ombygging av tog
Togene må også bygges om for den nye digitale jernbanen. Vi fjerner de fysiske signalene langs sporene, og flytter informasjonen inn i toget. Hvert tog får en datamaskin som vil overvåke togets hastighet og hvor langt det får lov til å kjøre. Lokomotivfører får denne informasjon på en ny skjerm i toget. Mer enn 400 tog skal bygges om for å kunne kjøre på strekninger med ERTMS.
Dette er en krevende logistikk da de fleste togene er daglig i trafikk. Tett dialog mellom alle involverte parter som her omfatter vår leverandør Alstom, kjøretøyeierne, togselskapene og oss i Bane NOR, er avgjørende. ERTMS er ikke et Bane NOR-prosjekt alene, men noe som påvirker hele jernbanesektoren.
Hver togtype er spesiell og innbygging av nytt datautstyr (ERTMS) må designes spesielt. Etter innbygging av nytt utstyr må toget testes og ombyggingen godkjennes av Statens jernbanetilsyn. Prosessen som en helhet er tidkrevende og består av design, ombygging, testing og godkjenning. Dette tar rundt 18 måneder. Når første tog av en bestemt type tog er godkjent, går ombyggingsprosessen av etterfølgende tog av samme type, raskere. Det tar fra to til seks uker, avhengig av togtype.
Nytt trafikkstyringssystem
Som en del av innføringen av ERTMS utvikler vi og tar i bruk et nytt trafikkstyringssystem. Med et nytt system går vi fra dagens papirbaserte rutiner til et datasystem for avansert ruteplanlegging.
Systemet skal støtte toglederne i å styre togtrafikken mest mulig effektivt og bidra til bedre avvikshåndtering ved forsinkelser og innstillinger. I tillegg får våre kunder, togselskapene, rask informasjon.
Den første versjon av nytt trafikkstyringssystem ble tatt i bruk i november 2024, i forbindelse med innføringen av ERTMS på Gjøvikbanen.
Når kommer ERTMS?
I 2024 tok vi i bruk nyeste versjon av det nye signalanlegget (ERTMS) på Gjøvikbanen fra Roa-Gjøvik. Det nye signalsystemet vil tas i bruk trinnvis på alle landets jernbanestrekninger.
Utfordringer og kompleksitet
ERTMS er ett av Norges største digitaliseringsprosjekter, og omfatter alle landets jernbanestrekninger. Innføring av ERTMS er et stort og komplisert puslespill.
Vi utvikler tre ulike delsystemer som skal virke sammen ERTMS i sporet, ERTMS i togene og et trafikkstyringssystem. Videre skal det monteres nytt utstyr på 4300 km jernbane, bygges om 400 tog, gis opplæring til ca. 6000 personer, utarbeide dokumentasjon, og systemene skal teses hver for seg og sammen.
ERTMS er en felles europeisk standard, men systemet er fortsatt ikke «hyllevare». De nye løsningene må derfor tilpasses lokale forhold.
ERTMS er et stort og komplekst prosjekt som involverer både utvikling, utbygging, testing og opplæring. Med kompleks utvikling følger det risiko. Hvis en leverandør blir forsinket, blir hele prosjektet forsinket.
Nasjonal signalplan
Nasjonal signalplan beskriver rekkefølgen for utrulling av ERTMS på det norske jernbanenettet. Planen ble sist oppdatert i 2023. Etter siste oppdatering har flere leverandører meldt om forsinkelser. For å redusere risiko gjennomgås derfor nå tidsplaner og konsekvenser for utrulling av det nye signalanlegget. Nasjonal signalplan skal derfor oppdateres når dette arbeidet er gjort.