Hele sektoren må jobbe sammen

Overgangen til ERTMS er et av Norges største digitaliseringsprosjekter noensinne. Men det er ikke bare et teknologisk løft - det er også et samarbeidsprosjekt på tvers av hele jernbanesektoren.

Det er mange aktører som må jobbe sammen når vi skal over til et felles digitalt signalsystem for alle landets togstrekninger. Liv Tone Otterholt, Hedda Nossen, Øystein Grue, Nikolas Gogstad, Bane NOR

Alle aktører i jernbanesektoren er i stor eller mindre grad berørt av innføringen av ERTMS. For å lykkes med innføringen må alle jobbe sammen om endring, opplæring, koordinering og fremdrift. 

Her er noen av de viktigste aktørene som jobber sammen for å få ERTMS på plass: 

Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret, og gir føringer for hvordan jernbanesektoren skal utvikles, inkludert finansiering og regelverk. 

Statens jernbanetilsyn

Statens jernbanetilsyn er tilsynsmyndighet og har en sentral rolle i innføringen av ERTMS. De skal påse at sikkerheten er ivaretatt gjennom hele utrullingen, og at det nye systemet følger nasjonale og europeiske lover og krav. Statens jernbanetilsyn gir nødvendige tillatelser og fører tilsyn med både infrastruktur og togmateriell. 

Bane NOR

Bane NOR har ansvaret for utbygging, utvikling og implementering av ERTMS på jernbanenettet. Vi styrer prosjektet, utvikler løsninger, følger opp leverandørene, bygger ut infrastrukturen og sørger for opplæring av egne ansatte, som signalmontører, hovedsikkerhetsvakter, togleder og førere. 

Jernbanedirektoratet

Jernbanedirektoratet har som fagorgan et nasjonalt koordineringsansvar og faglig ansvar for å samordne jernbanesektoren. De inngår avtaler om utbygging, drift og vedlikehold av jernbanenettet, og følger opp avtalen om utrulling av ERTMS med Bane NOR.

Direktoratet har også en strategisk rolle, og har utredet hvordan ERTMS kan utnyttes best mulig i fremtiden. 

Norske tog

Norske tog eier statens persontog, og er et ledende fagmiljø innen innkjøp, tilpasning og forvaltning av jernbanekjøretøy. Norske tog har ansvaret for å installere ERTMS-utstyret som er ombord i togene, og har inngått avtale med leverandør Alstom om dette.

Togselskapene

Togselskapene må sørge for at egne tog blir bygd om i tråd med tidsplanen, og at lokførere og teknisk personell er ferdig opplært og sertifisert til nye strekninger settes i drift med ERTMS.  

Leverandørene

Leverandørene er Alstom som har ansvar for å bygge om togene, Hitachi som leverer nytt system for trafikkstyring, og Siemens som har ansvar for utvikling og utbygging av nytt signal- og sikringssystem. 

Vedlikeholdsselskaper

Vedlikeholdsselskaper som vedlikeholder togsettene må tilpasse seg ny teknologi, nye rutiner og sørge for at personell har nødvendig opplæring. Statseide Mantena AS er et slikt selskap.