Fordeler med ERTMS
Innføringen av det nye digitale signalsystemet (ERTMS) er en helt nødvendig fornyelse av dagens gamle signalanlegg som er i ferd med å gå ut på dato. I denne saken kan du lese om fordelene ved å innføre ERTMS på hele jernbanenettet.

Det nye digitale signalsystemet sørger for at vi har en bærekraftig og velfungerende jernbane i fremtiden. Det er i tråd med samfunnet ønske om at mer trafikk skal flyttes over på jernbanen. Hilde Lillejord
På denne siden:
En velfungerende og konkurransedyktig jernbane
Den aller største fordelen, og grunnen til at vi fornyer alle signalanlegg, er at det må til for at jernbanen skal være konkurransedyktig i fremtiden. Dagens signalanlegg er sikre, men basert på gammel og utdatert teknologi.
Mange av anleggene er fra 1950, 1960, og 1970-tallet, og reservedeler produseres ikke lenger. Det er også krevende å få tak i rett kompetanse. Hvis vi ikke skifter ut signalanleggene må vi gradvis legge ned strekninger ettersom dagens signalanlegg slutter å virke.
Det er ikke et alternativ. Norge trenger en konkurransedyktig jernbane som kan ta sin del av trafikkveksten som kommer med økt vekst i befolkningen. Samfunnet ønsket at mer trafikk flyttes over på jernbanen, fordi jernbanen er en veldig effektiv og bærekraftig transportform.
Transport står for nesten en fjerdedel av alt norsk energiforbruk, men jernbanen står bare for 0,4 prosent av dette.
Selv om fremtidens biler og lastebiler driftes elektrisk, krever de mer plass på veien og mer areal til parkeringsplasser sammenlignet med tog. Ett pendlertog erstatter omtrent 600 biler, og ett godstog frakter det samme som 24 fullastede vogntog.
Enda bedre sikkerhet
Dagens jernbane er sikker, og med innføringen av ERTMS får vi enda bedre sikkerhet på flere strekninger. Vi får flere tekniske barrierer, og fjernstyring med kontinuerlig overvåkning av togene og togets hastighet.
Lokfører får også mer informasjon om strekningen inn på en skjerm i toget, og kan se informasjon om strekningen flere kilometer fremover. Det vil hjelpe føreren med å planlegge og reagere på endringer i god tid.
Færre signalfeil og flere tog i rute
Mange forbinder forsinkelser med signalfeil. Det mange ikke vet er at når det er signalfeil gjør systemet akkurat som det skal; det gir rødt lys fordi det er en feil i sporet eller i systemet rundt. Og veldig ofte ligger ikke feilen i selve signalsystemet, men i sporet.
Med ERMS får vi mindre utstyr i sporet, noe som gir mindre risiko for feil. Vi flytter signalteknikken ut av sporene og standardiserer. Mesteparten av dagens signalanlegg består av paneler, kvikksølvreleer, brytere og sikringssystemer som det er veldig vanskelig å skaffe reservedeler til. Med det nye digitale signalanlegget skal alt av lys, brytere og ting som beveger seg bort, og over på digitale plattformer.
Omtrent 40 prosent av alle signalfeil kommer av feil i det vi kaller sporfelt. Sporfelt er et system som registrerer om det er tog på strekningen. Vi sender hele tiden en svak strøm i skinnene. Når togets hjul kommer inn i et sporfelt kortslutter det strømmen i skinnene. Det gir informasjon til signalsystemet om at det er et tog i sporfeltet, og andre tog som kommer bak eller imot, og skal inn på samme sporfelt, får da rødt lys.
Spon eller andre ting i sporet kan føre til at strømmen i skinnene kortslutter uten at det er et tog der. Det er det vi kaller «spøkelsestog», når systemet blir lurt og tror det er et tog på skinnene. Dermed gis det rødt lys som stopper all trafikk på vei inn i området.
Med ERTMS går vi over til akseltellere, et annet og mer stabilt system som forteller signal- og sikringsanlegget hvor togene er. Det er 90 prosent færre feil med akseltellere sammenliknet med sporfelt. Feil på akseltellere kan også ofte fikses raskere fordi man vanligvis ikke trenger å kalle inn personell til stedet for å rette feilen.
Lavere kostnader til drift og vedlikehold
Dagens gamle signalanlegg krever intensivt vedlikehold for å forhindre feil. Når vi bygger nytt, vil vi spare kostnader og tidsbruk på denne type arbeid.
I mange tilfeller vil feil som oppstår i det digitale signalsystemet kunne løses sentralt av IKT. Derfor blir langt færre tilfeller der vi må kalle ut mannskap i sporet for å rette feil manuelt.
Med ERTMS overvåker vi stadig flere av objektene langs sporet. Da kan vi oppdage og rette feil før de fører til stans togtrafikken. Det gir oss også mulighet til å gå bort fra kalenderbasert vedlikehold, det vil si at vedlikehold utføres med faste tidsintervaller, uavhengig av den faktiske tilstanden til utstyret. Med overvåking og analyse av data kan vi gå over til det vi kaller tilstandsbasert vedlikehold. Da venter vi med å vedlikeholde utstyr og komponenter til vi er sikre på at det faktisk trengs. Dette fører til en maksimal utnyttelse av levetiden til komponentene og reduserer kostnader.
Standardisering av utstyr og komponenter vil også gi en enklere logistikk for lagring og frakt av reservedeler.
Enklere å kjøre tog over landegrenser
European Rail Traffic Management System (ERTMS) er et standardisert system for signal og trafikkstyring på jernbaner i Europa. Mange forskjellige signalanlegg i Europa krever at togene må utstyres med forskjellige systemer for å kunne kjøre i flere land. I tillegg trengs det ulik opplæring og kompetanse hos fører. Dette gir store utfordringer for person- og godstrafikk som skal krysser landegrenser.
Ett nytt og felles signalsystem for hele Europa vil øke jernbanens konkurransekraft ettersom det blir lettere å krysse landegrenser fordi du ikke trenger å bytte fører eller lokomotiv.
Sparer strøm
Potensielle miljøgevinster har også vært en vesentlig faktor i valg av teknologi ved fornyelse av jernbanens signalanlegg. Færre lyssignaler reduserer effektforbruk og behovet for signalkabler. Blant annet er det beregnet at ved å fjerne lyssignalene, vil vi få et redusert energiforbruk på rundt 552 megawattimer (MWh) i året.
Det er også beregnet en reduksjon i kabelomfanget med over 1500 kilometer på landsbasis ved fornyelsen. I tillegg er fundamenter og master for signalskilt vesentlig mindre enn de som benyttes for signaler.
Det forventes at ERTMS på sikt også vil kunne bidra til redusert effektbruk for tog, ved at togets hastighet overvåkes og styres automatisk ut ifra andre tog i rutetabellen. Med dette kan en redusere behovet for hastighetsendringer under kjøring, noe som krever mer strøm.
Mulighet for bedre kapasitet
ERTMS åpner også for flere muligheter i fremtiden, blant annet med mer automatisering. Med automatisk togfremføring (ATO) kan vi få plass til flere tog fordi togene kan kjøre tettere.
Konseptvalgutredning for bedre utnyttelse av ERTMS.(åpnes i ny fane)