Når kommer egentlig ERTMS?
Vi gikk i drift med ERTMS på Gjøvikbanen (Roa-Gjøvik) i november. For resten av utrullingen jobber vi bredt og tverrfaglig om veien videre.
- Prosjektnyheter
- ERTMS -> Nytt digitalt signalsystem
Publisert: 16. oktober 2024 klokken 14:51
Oppdatert: 17. juni 2025 klokken 13:23

Foto: Tyge Møller Christiansen, Bane NOR
Det er viktig at re-planleggingen gir forutsigbarhet for alle aktørene i sektoren, og at utrullingsplanen legger til rette for et godt tilbud til det beste for togpassasjerene og godstransporten.
Det totale risikobildet med sammenfallende utfordringer og forsinkelser hos alle leverandørene har gjort at utrullingsplanen må revideres og planlegges på nytt.
Dette vil påvirke Nasjonal Signalplan og andre prosjekter som har knytning til ERTMS-programmet. Formålet med re-planleggingen er å involvere alle interessenter, både i og utenfor Bane NOR. Slik ønsker vi å minimere konsekvensene for alle involverte.
Vi er godt i gang med å vurdere tidsplaner og konsekvenser for hele ERTMS-utrullingen på nytt. Innføringen av ERTMS en svært kompleks oppgave og fremdriften vil fortsatt være forbundet med risiko.
Behov for økt forutsigbarhet for alle involverte
Det ligger som en forutsetning at re-planleggingen skal ta hensyn til tilbudsforbedringer for de reisende. I tillegg legger vi opp til å fjerne avhengigheter, for å redusere risiko.
I arbeidet med å redusere risiko og øke forutsigbarheten gjør vi derfor vurderinger knyttet til å isolere utviklingsarbeidet i ERTMS fra utrullingen.
Videre blir det sett på hvilke muligheter vi har for dobbelprosjektering,
ved å planlegge med dagens konvensjonelle anlegg parallelt med ERTMS.
Det vurderes i hvilken grad nye strekninger, som Nykirke–Barkåker på Vestfoldbanen og Kleverud–Sørli–Åkersvika på Dovrebanen, eventuelt bør gå i drift med konvensjonelle anlegg, fremfor ikke å bli tatt i bruk når utbyggingen er ferdigstilt.
Det blir også gjort vurderinger av fornyelsesbehov og levetidsvurderinger for alle strekninger parallelt med vurderinger knyttet til sikkerhet, teknologi og valg av løsninger når nasjonal signalplan revideres.
Andre vurderinger som legges til grunn for ny signalplan
Det ligger til grunn at planlagte prosjekter og effektuttak skal realiseres i størst mulig grad med minst mulig negative økonomiske konsekvenser. Som en del av re-planleggingen er det utarbeidet modeller som gjør at vi kan vurdere ulike utrullingsscenarioer.
De endelige kostnadskonsekvensene blir ikke klare før kostnadskalkylen for ERTMS er oppdatert og kvalitetssikret av eksterne.
Ny signalplan vil vise fremdriften for ERTMS-utrullingen
ERTMS ble tatt i bruk mellom Roa og Gjøvik på Gjøvikbanen i november. Tidsplanen for den øvrige utrullingen må gruppen som re-planlegger arbeide videre med.
Publisert: 16. oktober 2024 klokken 14:51
Oppdatert: 17. juni 2025 klokken 13:23