ERTMS -> Fremtidens signalsystem
Kort om ERTMS
Hva bygger vi og hvorfor? Når kommer egentlig det nye signalanlegget på din strekning?
Fordeler med ERTMS
Innføringen av det nye digitale signalsystemet (ERTMS) er en helt nødvendig fornyelse av dagens gamle signalanlegg som er i ferd med å gå ut på dato. I denne saken kan du lese om fordelene ved å innføre ERTMS på hele jernbanenettet.
Aktuelt om ERTMS
Historisk dag på Gjøvikbanen
Som et av de første landene i Europa har Norge tatt i bruk nyeste versjon av det digitale signalsystemet ERTMS på Gjøvikbanen mellom Roa og Gjøvik.

Når kommer egentlig ERTMS?
Vi gikk i drift med ERTMS på Gjøvikbanen (Roa-Gjøvik) i november. For resten av utrullingen jobber vi bredt og tverrfaglig om veien videre.

Usikker framdrift for nytt signalsystem
Til liks med andre europeiske land opplever Noreg ytterlegare utfordringar i utrullinga av digitalt signalsystem. Vi må gjere nye vurderingar av tidsplanar og konsekvensar etter at alle dei tre leverandørane melder om forseinkingar.

Hvorfor bytter vi signalanlegg?
Dagens signalanlegg er sikre, men basert på gammel teknologi. Tilgang til kompetanse og reservedeler er en utfordring, og de gamle signalanleggene er utsatt for feil. ERTMS er det eneste systemet som tilfredsstiller krav Norge har fått gjennom EØS-avtalen om at vi skal kunne kjøre tog over landegrenser uten å bytte lokomotiv eller fører.

Testing og opplæring
Campus Nyland: Her forbereder vi oss
Med innføringen av ERTMS får mange jernbaneansatte en ny arbeidshverdag, og mange må samarbeide med helt andre yrkesgrupper enn tidligere. Derfor samler vi all opplæring og kompetanse på Campus Nyland i Oslo.

Disse yrkesgruppene påvirkes av ERTMS
Når jernbanen digitaliseres med det nye signalsystemet ERTMS, vil det også bety endringer for mange i jernbanesektoren som jobber i sporet, i toget eller på kontoret.

Slik tester vi det nye signalsystemet
Innføringen av det digitale signalsystemet ERTMS markerer et teknologisk kvantesprang for norsk jernbane. For å sikre at systemet er trygt og fungerer godt, jobber vi med omfattende testing – både i utlandet, på testlaben på Campus Nyland og ute i sporet.

Hva er signalfeil?
Signalfeil er blant ordene vi liker minst, for det betyr ofte forsinkelser og innstilte avganger. Signalfeil kan være feil på signalanlegget, men det kan også være feil i sporet.

Se hvordan det jobbes med ERTMS
Hele sektoren må jobbe sammen
Overgangen til ERTMS er et av Norges største digitaliseringsprosjekter noensinne. Men det er ikke bare et teknologisk løft - det er også et samarbeidsprosjekt på tvers av hele jernbanesektoren.

ERTMS i verden Ekstern lenke
Se tall og fakta for ERTMS i hele verden.
Her jobber vi
Se alle nabovarsler for områder som blir påvirket av oppgraderingen til nytt signalsystem.
For deg som jobber i bransjen
Kurs og kompetanse
Her finner du som er kunde eller leverandør informasjon om kurs og opplæring du kan ta hos Bane NOR Jernbaneskolen.
Kontakt oss

Bjørn Granviken
Fungerende programdirektør ERTMS

Lars Jorde
Direktør for systemutvikling

Eivind Skorstad
Direktør for utrulling

Børge Lillehagen
Direktør for ombygging av tog og idriftsetting