Målgrupper
- Siden har tydelige målgrupper.
- Innholdet er nyttig for målgruppen.
Tittel, ingress, mellomtitler og brødtekst
- Tittelen er god og søkbar i Google
- Ingressen er kort og god.
- Mellomoverskriftene er i riktig format: H2
- Mellomoverskriftene er gode og inneholder viktige søkeord og søkefraser.
- Språket er klart og forståelig for målgruppene.
- Oppbygningen av siden er god (rekkefølgen på innholdet).
- Kan man sette inn noe i en liste med kulepunkter?
- Bør noe heller stå i en faktaboks?
- Lenketekstene er gode også for de som bruker skjermoppleser.
- Hvis relevant: «Vis publisert dato» er krysset av.
Skal i hovedsak kun være krysset av på nyhetsartikler. - Hvis relevant: Siden er riktig kategorisert (har riktige tagger).
- Informasjon om innholdseier og innholdsforvalter stemmer (egen fane i Optimizely).
Bilder
- Bildene inneholder IKKE tekst i bildet.
- Alle bildene har ALT-tekster (beskriver bildet for skjermleser og søkemotorer)
- «Vis Foto» er krysset av for alle fotografier som har en fotobyline.
- For bilder som skal kunne forstørres er «Vis forstørret bilde» krysset av.
Relevans
- Innholdet er oppdatert og relevant.
- Det er lenket til annet relevant innhold fra siden, både internt og eksternt?
Metadata
- Metatittel er kort og beskrivende, max 52 tegn
- Metabeskrivelse er kort og beskrivende, max 156 tegn
Dette «forteller» Google hva siden handler om.
NB! Nyttig verktøy for å lage gode metadata: Meta Length Checker(åpnes i ny fane)