Sjekkliste: Kvalitet på Bane NORs nettsider

19 enkle sjekkpunkter kan forvandle innholdet ditt fra godt til supergodt. Her ser du listen over hva du bør sjekke før du trykker "Publiser".

Målgrupper

  1. Siden har tydelige målgrupper.
  2. Innholdet er nyttig for målgruppen.

Tittel, ingress, mellomtitler og brødtekst

  1. Tittelen er god og søkbar i Google
  2. Ingressen er kort og god.
  3. Mellomoverskriftene er i riktig format: H2
  4. Mellomoverskriftene er gode og inneholder viktige søkeord og søkefraser.
  5. Språket er klart og forståelig for målgruppene.
  6. Oppbygningen av siden er god (rekkefølgen på innholdet).
    • Kan man sette inn noe i en liste med kulepunkter?
    • Bør noe heller stå i en faktaboks?
  7. Lenketekstene er gode også for de som bruker skjermoppleser.
  8. Hvis relevant: «Vis publisert dato» er krysset av.
    Skal i hovedsak kun være krysset av på nyhetsartikler.
  9. Hvis relevant: Siden er riktig kategorisert (har riktige tagger).
  10. Informasjon om innholdseier og innholdsforvalter stemmer (egen fane i Optimizely).

Bilder

  1. Bildene inneholder IKKE tekst i bildet.
  2. Alle bildene har ALT-tekster (beskriver bildet for skjermleser og søkemotorer)
  3. «Vis Foto» er krysset av for alle fotografier som har en fotobyline.
  4. For bilder som skal kunne forstørres er «Vis forstørret bilde» krysset av.

Relevans

  1. Innholdet er oppdatert og relevant.
  2. Det er lenket til annet relevant innhold fra siden, både internt og eksternt?

Metadata

  1. Metatittel er kort og beskrivende, max 52 tegn
  2. Metabeskrivelse er kort og beskrivende, max 156 tegn
    Dette «forteller» Google hva siden handler om.

NB! Nyttig verktøy for å lage gode metadata: Meta Length Checker(åpnes i ny fane)