Stor ryddejobb etter Amy

Uværet «Amy», som herjet i store deler av Sør- og Midt-Norge lørdag 4. oktober, skapte også problemer for jernbanen. Etter stor innsats ble alle strekninger gjenåpnet i løpet av mandag 6. oktober.

  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 5. oktober 2025 klokken 15:01

Oppdatert: 7. oktober 2025 klokken 13:37

Et stort trefall i nærheten av Solbråtan skapte store skader på anlegget for kjørestrømmen ved Solbråtan på Østfoldbanen lørdag. Foto: Bane NOR

Først og fremst var det vinden som førte til problemer, med en lang rekke tilfeller hvor trær veltet ut i sporet og skadet kontaktledningsanlegget.

Stor innsats

Eivind Bjurstrøm er direktør for Strategisk planlegging og driftstjenester i Bane NOR, og han ledet vår beredskapsorganisasjon mens uværet stod på som verst:

 – Jeg vil beklage til alle som fikk reisen sin påvirket, samtidig som jeg vil gi ros til egne ansatte og alle som har hjulpet oss med å utbedre skadene.  Det har vært nedlagt en formidabel innsats for å gjenåpne banene så raskt som mulig, sier Bjurstrøm.

– Til tross for store nedbørsmengder har vi kun hatt én større hendelse forårsaket av vannskader. Dette viser at det forebyggende arbeidet vårt på dette området, har hatt god effekt, legger han til.

Mange fronter

Lørdag 4. oktober skapte Amy feil som berørte ulike delstrekninger på Jærbanen, Sørlandsbanen, Vestfoldbanen, Gjøvikbanen, Kongsvingerbanen og Østre linje på Østfoldbanen.  På alle disse stedene ble skadene utbedret i løpet av ettermiddagen og kvelden lørdag.

Mer omfattende utbedring var nødvendig  ved Solbråtan på Østfoldbanen, hvor et stort trefall førte til store skader på anlegget for kjørestrømmen lørdag ettermiddag. Her pågikk arbeidet hele søndagen. Meråkerbanen, nordre del av Rørosbanen og strekningen Hokksund-Hønefoss ble også gjenåpnet søndag ettermiddag/kveld.

Containervogner i et godstog sporet av like sør for Oppdal mens stormen raste som verst. På grunn av værforholdene kunne bergingen først starte søndag, og denne banen var den siste som ble gjenåpnet mandag kveld. 

Strømstans gav full stopp

Omfattende og langvarige utfall av bygdestrømmen i Sør-Trøndelag og i Nord-Østerdal var også en kilde til problemer for oss. Til tross for flerfoldige redundante forbindelser med batteri- og reservestrømløsninger, førte dette til at vi mistet forbindelsen mellom sentralt datasenter i Trondheim og resten av landet i ca. 45 minutter lørdag kveld.

Dette gjorde at jernbanens telefonsystem GSM-R og støttesystemer for trafikkavvikling falt ut på hele jernbanenettet, slik at togene måtte stanses. Innsats med utplassering av aggregater ute i felt var et viktig bidrag til at togtrafikken kom i gang igjen.


Publisert: 5. oktober 2025 klokken 15:01

Oppdatert: 7. oktober 2025 klokken 13:37